Deilig trening på Sotra!!

En vennegjeng av meg fra Sotra taekwon-do-klubb har vært veldig flinke til å trene på søndager i vinter! Jeg har blitt invitert med hver eneste gang, men det har dessverre ikke klaffet før i dag.

Ettersom jeg ikke skal gradere meg før til jul, kjørte jeg mesteparten av treninga. Oppvarminga var litt blanding, jeg har jo ikke instruert på snart to år, og da går mye i glemmeboka.. Utfordringen for de fleste var linedance til Pains «Follow Me».

Etterpå gikk vi mye mønster, fra Chon-Ji til Choong-Moo. Terping på grønnbeltenes «puddelblokk» (dollyomyomakgi) og ned-opp-ned-bevegelsen etter spark. De fleste (alle… ) fikk en liten aha-opplevelse på Do-San da jeg festet en tapebit på gulvet foran hver enkelt. Det var ikke mange som traff «krysset» da de var ferdige med mønsteret..

Alle mønstre – tul – i taekwon-do er bygd opp slik at man havner tilbake på startfeltet når man er ferdig. Havner man ikke der, betyr det at man i løpet av mønsteret har gjort noe feil, se det røde krysset på C i bildet over.

I gunnun so bakkat palmok hechyo makgi skal foten settes 45 grader ut fra D når man står helvendt med ansiktet mot C, men mange går for bratt/slakk vinkel her.

I Won-Hyo slet mange også, fordi foten man har sparket siste sidesparket (yop cha jirugi) med, settes for tett inntil den stående foten. Den skal en fotlengde bak og på skrå til venstre for den stående foten.

Etterpå gikk vi alle firevendingene med spark vi skulle ha til gradering, samt at alle fikk prøve seg på «monsterfirevendingen» ap chagi-dwit chagi-dolly chagi-yop chagi (front-bak-sving-side) som er pensum til 1. dan, og saju dwit chagi (firevending bakspark) som er pensum til 1. gup-1.

Det ble også tid til litt stegsparring og selvforsvarsteknikk.

Jeg føler at de som var på treningen i dag trygt kan gå onsdagens gradering i møte! En flott gjeng som jeg håper kjører flere helgetreninger, slik at en sliten revisormedarbeider også kan få trent litt 😀

Posted on 21.03.10, in Taekwon-do. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Er du HELT sikker på at man havner på nøyaktig på X om man går mønsteret helt korrekt? Sjekk kommentarene helt nederst på siden: http://moosul.freehostia.com/form.php?form_id=3&t=0&view=1&serie_id=1

  2. Det er ihvertfall det jeg har blitt fortalt opp gjennom tidene, at man skal havne tilbake på krysset. Og inntil den offisielle versjonen om det blir endret, går jeg utfra at man skal havne der man begynte. :)Men veldig kjekt at du linket til siden, og gjorde meg oppmerksom på det som er skrevet der. Det skal selvfølgelig undersøkes litt nærmere 😀

Legg igjen en kommentar

