Ulvenatten

Tom Egeland er en utrolig fantastisk forfatter. Denne boken er rett og slett mesterlig skrevet, og er den boken – av meget få bøker – jeg virkelig føler mest har «drevet meg fremover». Ei bok jeg ikke hadde lyst til å legge fra meg et eneste sekund!

«Ifølge mytene er ulven det eneste dyret som tør å gå mot en sterkere fiende, og det dør heller enn å miste sin frihet. Tsjetsjenerne har et eget navn for spesielt modige mennesker. De kalles berzloj. Ulvemennesker.»

(Siri Lill Mannes – Livvakt i helvete: Aleksandr og krigen i Tsjetsjenia)

Boken handler om Kristin Bye, som er vertinne i programmet ABCDebatt. Hun vil i denne debatten diskutere sviket mot tsjetsjenerne , og har med seg utenriksminister, UDI-sjef, stortingsrepresentanter, samt en gruppe tsjetsjenske asylsøkere.

Bokkilden skriver: «Kristin har knapt rukket å stille det innledende spørsmålet om tsjetsjenerne er hensynsløse opprørere og terrorister eller rettsferdighetssøkende idealister før en av gjestene, Ramzan Jevlojev, trekker fram en pistol og høylytt proklamerer at han kjemper for tsjetsjensk frihet og er villig til å dø for landet sitt. Han knepper også opp jakken sin og avslører at han er rigget som selvmordsbomber. Det samme er fem av de andre tsjetsjenerne i TV-studioet. Ulvenatten har begynt.

Gisseldramaet overføres direkte på TV. Terroristene krever det. Et forsøk på å kutte sendingen, ender med at et gissel blir skutt. Det tar ikke lang tid før det som kan krype og gå av politi, forsvar, presse og styresmakter både i Norge og Russland har full konsentrasjon om det som foregår i det trange debattstudioet til Kanal ABC i Oslo.

Ulvenatten er en intens, heseblesende thriller med et litt 24-aktig preg. Vi følger gisseldramaet minutt for minutt fra kl. 22.00 til kl. 08.00 neste morgen. I korte, medrivende kapitler trekkes leseren inn i marerittet. Snart blir det klart at ikke alle er de vi tror de er – og at mektige krefter i øst vil strekke seg langt for å skjule den egentlig bakgrunnen for gisseldramaet.»

Jeg skal ikke skrive mer om boken: Den bør nemlig leses av hver og en, og da er det dårlig gjort av meg å røpe mer av handlingen. Handlingen grep så om meg at mine følelser varierte i takt med hva jeg leste. Om det var frykt, oppgitthet, opprømthet, empati – hva som helst – mine følelser og min intensitet i lesingen ble definitivt påvirket.

Løp og lån!!

Posted on 19.07.10, in Bøker. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. sv: Tack så mycket för dina snälla ord! 🙂
    Ja Sabaton är jättebra! Skulle också vilja se dem live! 🙂

Legg igjen en kommentar

