Monthly Archives: oktober 2010

Grytekluter

Her er oppskriften på enkle grytekluter. De er i bomull, og kan dermed vaskes i vaskemaskin på 60 grader. Jeg har brukt Mandarin Petit (IKKE mercerisert), men alle typer ikke-mercerisert bomullsgarn går fint. Heklenål nr 3, heklefasthet 27 m/10 cm. Til to grytekluter trenger du tre nøster med dine (eller mottakerens) yndlingsfarger.

Jeg har brukt lilla, syrin og svart, etter ønske fra mottakeren.

Legg opp 50 lm, og hekle to lm som blir en stav i lm nr 50. Hekle staver frem og tilbake 8 lengder, og legg til side.

To "lapper" av hver farge, klare til å flettes sammen.

Hekle to «lapper» av hver farge (tre farger) = 6 lapper. På hver lapp brukte jeg ca halvtimen. Dersom du ikke har heklet så mye, må du nok beregne littegranne mer tid.

Her er lappene flettet sammen, og festes med fastmasker.

Flett dem sammen, og hekle dem sammen med fastmasker rundt hele.

Hold tunga i rett munn slik at flettingen blir riktig. Det er fort gjort å vri eller flette feil, og det er alltid kjedelig å ta opp igjen.

Slik blir løkka.

Hekle en omgang med pivoter rundt, og lag løkke i ene hjørnet ved å hekle 3 pivoter etter hverandre uten å stikke nedi fm mellom.

Pivotomgangen hekles slik: *3 lm, en fm i første lm. Hopp over en fm og hekle en fm i neste fm*. Gjenta fra * til * omgangen ut.

Lappene sys sammen på langs og tvers.

Til slutt sys sprekkene mellom lappene sammen, slik at de ikke sklir unna ved bruk (det kan visst være ganske ubehagelig har jeg hørt rykter om).

Alle ender festes fortløpende, slik at man slipper den kjedeligste jobben når man egentlig er ferdig.

Ferdig!

Og voilà: To store og gode grytekluter (som duger!) klare til bruk!

Fargene på to av bildene lyver VELDIG! Du ser hvilke bilder som er tatt i dagslys, og disse viser de riktige fargene.

Her er det kun fantasien som setter grenser på hvor mange lapper osv man skal ha. Bare pass på at bredden på lappene passer med lengden, slik at det ikke blir hull. Lykke til!

Endelig «frisk»?

Jeg har vært VELDIG mye syk siste – tja – par årene? Snufsing, snørring, sliming, hosting, harking og andre mer eller mindre koselige ting. Mest mindre. Å sove nærmest sittende i senga fordi det ellers samler seg slim i halsen som gjør at jeg hoster, er ikke spesielt artig. Ikke liker ryggen og nakken min det heller, for uansett hvordan man støtter opp og lager seg til, blir det forflyttet og feil i løpet av natta likevel. Jeg sover tydeligvis ikke fullt så ekstremt rolig som jeg gjerne innbiller meg…

Ikke bare går dette ut over jobben, da jeg har vært hjemme en del dager mer enn «normalt», det går ut over meg selv også. Trening er bare å glemme, da man jo blir ekstremt sliten bare av å gå en liten tur i flatt terreng. NM har hengt i en tynn tråd hele måneden, og VM (Vestlandsmesterskapet altså..) har jeg ikke meldt meg på engang (skal selvsagt være med som dommer, men flaggdommer er i grunn lite kondisjonskrevende…). Gradering må fåglarna vite hvordan går. Så lite trening jeg har vært på ser det stygt ut. Meget stygt.

Jada, jeg har fått trent litt på fritreninger og på SATS, men ikke NOK. Mønsterterping og teknikkterping med instruktør kan ikke erstattes helt og fullt av egentrening, da man må ha noen som kan pirke og korrigere innimellom. Og opplading ved å være syk er ikke helt etter planen.

Nå har jeg ikke så veldig høye ambisjoner verken når det gjelder NM eller VM, men det er jo kjekt å føle at man har ladet opp skikkelig, og at man er i bedre form enn tidligere. Å føle at man – ut fra sine forutsetninger – gjør det bra. Om jeg går bra mønster, gir jeg F i om jeg blir slått ut! NM og andre mesterskap er psykisk trening for å forberede meg til graderinger. Å kunne yte under press. Å kunne yte når det sitter x antall på tribuna og ser på. Å kunne yte når det summer i hallen, og mye skjer rundt deg. Å kunne yte når motstanderen din er regjerende verdensmester. Å kunne yte når motstanderen din går feil, og du vet at dersom du fullfører skikkelig har du vunnet. Å kunne hente seg inn igjen når man selv har gått feil.  – Slik blir jeg bedre i stand til å takle graderinger, og annet press.

Flutide

Så i dag troppet jeg opp hos legen min, og etter noen raske undersøkelser kunne hun konstatere at jeg ikke hadde noen som helst infeksjon i kroppen. Klimaet her gjør at mange får astma, og hun mente, ut fra hva jeg fortalte og hva hun kunne høre i mine pipende lunger, at jeg hadde havnet i denne kategorien. Dermed kom jeg hjem med allergitabletter, Flutide forebyggende spray, og Ventoline til å bruke før anstrengelser.

Det gjenstår å se om dette fungerer, men det er vel bare – etter legens råd – å kjøre på med trening. Skal teste ut i kveld, så får vi se. Jeg forventer intet mirakel, men det ville være kjekt om dette gjør slutt på all hanglingen min. =)

Sannsynligvis enklere å behandle astma enn å skifte ut et gåent immunforsvar.. 😉

Norges Astma- og Allergiforbund

«PartyLite»-varene kom i dag!

For en tid tilbake var jeg vertinne for et homeparty, og produktene denne gang var fra PartyLite. Ei venninne av meg har nemlig blitt konsulent, og da «må» man jo stille som vertinne! (Jeg var vel ikke så veeeldig vanskelig å be.. jeg mener bestemt å huske jeg tilbød meg det rimelig kjapt…*kremte*).

Produktene er lys med og uten duft, duftspredere og duftoljer osv. Og selvsagt tilbehør til dette.

Lysene er fantastiske! Ikke bare at de brenner i «evighet», men dersom du søler på den fine, hvite duken din, venter du bare til det har stivnet (10 minutter) og så en liten time til, og bare brekker sølet av. Det setter ingen flekker – ei heller når lyset er farget! Vi har vel alle et par duker liggende som alltid blir «pyntet» med dekorasjon/blomster/lys på akkurat samme sted hver gang, etter diverse «uhell»?

Jeg kjøpte meg:

Zen duftspreder, med strå og «Unwind» duft. Passet perfekt på badet mitt, selv om veggene ikke er i min yndlingsfarge. Det er det dog litt mer jobb å gjøre noe med. Duftintensiteten varieres ved å bruke mer/mindre olje, og flere/færre strå. Etter kort tid kjente jeg deilig og frisk duft!

(Jada, jeg ser det morsomme i å bruke duften «unwind» på badet…)

En annen genial oppfinnelse er lystreet. Det er en metallstang med god og stødig fot, og plass til tre telys i høyden.

Den passet utmerket i denne høye lykten/vasen. Kjempeflott, ikke sant? Ble SÅ mye mer levende borte i hjørnet med det treet enn med ett stakkars telys helt i bunnen!

Noen storhandel var det altså ikke snakk om, men jeg har katalogen her hjemme, og «handler» i den av og til. Jeg vet godt hva jeg skal kjøpe som diverse julegaver, og ikke minst hva jeg selv ønsker meg.

Blir vel et party igjen i november, tenker jeg. Og DU er selvsagt velkommen!

Dersom du ønsker kontakt med en konsulent, kan du gå inn på hjemmesiden og finne en konsulent. Dersom du bor i Bergensområdet, kan du ta kontakt med meg, så inviterer jeg deg til mitt neste homeparty, og/eller gir deg telefonnummeret til min konsulent Gunn.

Høst i Bergen

Det har blitt høst her i Bergen. Ikke overraskende i seg selv ettersom det faktisk har blitt midt uti oktober, men mulig jeg har vært en smule fraværende i det siste. Har først siste uka virkelig lagt merke til de orange og gule bladene som ligger rundt på min vei.

Høst tilsier drittvær med regn, regn, regn, kanskje litt sludd, enda mere regn, og etterhvert litt snø. Denne uka har dog definitivt ikke vært typisk høst! Knallvær, med solskinn og synlig blå himmel.

Merker at det er mørkere om kveldene, og lysten til å sette seg ned med en (god) bok, masse tente lys, og noen kopper te øker. Høsten er egentlig en slags «kosetid», og jeg gleder meg til spillkvelder og treninger utover! Det er deilig på jobb når jeg slipper å jobbe overtid hver dag, men faktisk kan dra hjem (på trening) ved fire-tida.

Selvsagt har jeg blitt syk (igjen, eller fortsatt? Har ikke helt funnet ut det der.. ), og hoster og harker og snørrer. C-vitamin går ned på høykant (noe det for min del burde gjøre hele året, så mye syk jeg har vært nå…), og jeg fryser både dag og natt (også under dyne og ullpledd, MED pysj og ullsokker, selv om gradestokken inne viser over 20 grader.. ). Tydelig at jeg trenger en skikkelig sengevarmer..

Ønsker alle en flott høst! Og for de som ikke liker høst og vinter: Det er bare to måneder til vinterjevndøgn og solsnu, og da går vi lysere tider i møte =)

Trening

Har ikke ligget HELT på latsiden selv om jeg ikke har blogget.

SATS har blitt besøkt flere ganger, og jeg har også prøvd farsotten Zumba, uten at det nødvendigvis blir forsøkt flere ganger dersom jeg har valgmuligheter. Musikken blir for «pinglete» på en måte,  feks «Let’s Twist Again» funker ikke for meg. Jeg trenger musikk med masse energi og rytme i.

Piloxing er også noe nytt, og her fikk vi trene barfot! Som taekwon-do-utøver er det å ha på seg sko når man trener hemmende (synes jeg hvertfall), og jeg synes jeg får bedre stabilitet av å trene uten. Piloxing var gøy! Mye punch (derav -(b)oxing), og innimellom gikk det litt for fort til at teknikken min holdt seg, til min store fortvilelse. Balanse- og kjernemuskulaturtreningen fra Pilates ble også vektlagt. En artig time som garantert blir besøkt flere ganger!

Ellers har jeg lagt min elsk på «Pulse», «Step» og «Shape». Gjerne etter hverandre.

Neste uke skal jeg prøve Tabata, som er intervalltrening. 20 sekunder jobb, 10 sekunder pause. Det blir hardt, og jeg regner med det blir skikkelig artig! En perfekt avrunding av fredagen =)

%d bloggers like this: