Cupcakes

Beate ble 40 år i går – HIPP HURRA! – og i den anledning ble det bakt cupcakes rundt omkring i flere bergenske hjem, også i min lille hule.

En tur på Bergen Storsenter i lunsjen fredag sørget for innkjøp av et dekorasjonssett og litt farge til glasuren:

Dekorasjonssett

Knæsj

Mørk og mystisk

Jeg har noen tipper fra før, men ikke akkurat disse – og den lange til å fylle muffinsene med er jo helt genial! Utprøvelsen av den må imidlertid vente til en senere anledning. (Jeg ser helt klart for meg vanlige muffins fylt med sjokolademousse.. )

Rosafargen var bare knæsj og passer utmerket til vanlige prinsesser, og svart er jo garantert typisk meg; The Princess of Darkness. Dessverre hadde de ikke nagleformet pynt, så jeg måtte nøye meg med sølvkuler.

Gulrotkakerøre som snart blir muffins

På grunn av mye jobbing ble det ikke helt det kjempestore sprellet for min del, men jeg tok utgangspunkt i gulrotkakerøre (jeg elsker gulrotkake nemlig), og fylte røren ca halvt opp i hver form. Oppskriften på denne skal jeg vurdere å dele med dere ved en senere anledning, men jeg kan vel si såpass at «Me har juksa litt…. »

Mens kakene avkjølte seg, lagde Silje K toppingen/glasuren. Og ettersom de fleste synes denne er veldig god (mener å huske Beate også likte denne, jamfør skraping av bakebolle i min bursdag….), måtte jeg selvsagt lage rikelig!

Dagens utfoldelse

Glasuren lages slik: 2 pk kremost naturell røres sammen med 100 g romtemperert margarin. Tilsett 3 dl melis og 2 ts vaniljesukker (evt annen smak, feks sitronessens). Piskes til en kremaktig konsistens. En porsjon rakk til å utfolde seg relativt kunstnerisk på 18 muffins, da det ikke akkurat er spart på glasuren…

Som i alle store sosiale happenings, var det også her ulike kåringer, og våre cupcakes var nominert i alle tre kategorier. And the winners are:

Fineste cupcakes: Beate

Beste cupcakes: Julie

Mest kreative cupcakes: Susann og Silje K

Gratulerer til alle sammen, og takk for en meget hyggelig kveld!

Posted on 13.03.11, in Spiselige gleder. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. hehe..artig med muffins-konkurranse (sier muffins jeg selv om det kanskje SKAL hete cupcakes?;) de så i allefall virkelig gode ut, og jeg lurer på om jeg skal smøre i sammen noen en dag..SNART:)

    • Jeg slo opp det der; hva forskjellen på muffins og cupcakes var. Og enkelt sagt: Cupcakes er pyntede muffins, dvs «litt» mer enn melisstrø feks. =)

  2. Sist jag läste din blogg så handlade den om att gå en massa och tänka på vad man äter……….och nu??????? Cupcakes????????? Jag fattar INGENTING! Det är för mycket Amerika över dessa kletiga muffins…för mycket av allt liksom. Sedan kan de vara fina att se på…men bara FÖR mycket att stoppa i munnen. RYYYYYYYS.

    • Selv om jeg baker og lager til, trenger jeg ikke å spise særlig av det.. =)

      Det gjelder å anpasse mengden man putter i munnen til hva man faktisk kan klare.. én er som regel nok for en god stund.. Ostekremglasuren blir ikke så søt som frostingen (smørkrem), men likevel er som sagt én nok.. Nå var vi heldigvis ganske mange, så kakene ble fordelt ganske bra =)

      Fant forresten ut at å spise de største med skje fungerte veldig bra, fordi man da kunne spise en jevnere fordeling av kake og glasur, og det ble ikke fullt så kvalmende som å spise all glasuren først.. =)

      Og btw: Jeg har blitt kvitt 9 kg siden august – det går sakte men sikkert =)

Legg igjen en kommentar

