Heia Brann!

De var (og er vel kanskje fortsatt?) nedrykksdømte av «hele» Norge. Men som kjent er ikke Bergen en del av Norge, og styrer sine ting på eget vis. Det gjelder egentlig alt, men spesielt fotball. Du kødder ikke med fotball i Bergen.

Jeg har hittil snylta på arbeidskollega Frank de ekstremt få gangene han og broren ikke har kunnet gå på kamp (i 2010-sesongen var det én gang..). Han har sete med navn på, rett bak og litt ovenfor Branns laglederbenk.

I mitt budsjett ligger det ikke billetter til fotballkamp, men det løste Chess for meg denne gangen. De kjøpte nemlig de usolgte 8.000 billettene, og ga dem ut gratis fra kl 18.00 kampdagen.

Ettersom jeg bor nærmest, ble det naturlig nok min oppgave å stikke oppom Stadion for å sikre to billetter – til meg og Jardtrud. Jeg kledde på meg som seg hør og bør til en kamp – ullklær og regnklær – samt pakket ned et par pledd i sekken.

Oversiktskart Stadion

Fullt av mot gikk jeg opp til Stadion, og fikk se endeløse køer av folk som også ville ha gratis billetter. Jeg stilte meg i den køen jeg fikk anvist (forhåpentligvis den korteste), og ventet i 40 minutter før det var min tur til å gripe mine klamme fingre rundt to dyrebare billetter; til tredje rad på felt H.

Å møte sagnomsuste Rosenborg, som ikke har tapt en seriekamp på 33 kamper, og som har vunnet seriegull litt flere ganger enn Brann, er ikke noe som bergenserne lar seg skremme av. Med rungende allsang på «Nystemten» var allerede standarden satt fra publikums side: Her blir det liv!

Og for et liv!! Bataljonen ledet an en forrykende publikumsstøtte, og anført av nykommerne Kim Ojo og Carl-Erik Torp (som begge har tilbrakt minst én sesong i de dype skoger ved svenskegrensen, og styrket seg på elgkjøtt og poteter), viste Brann seg fra en side det er en stund siden vi supportere har sett. Alle på laget jobbet virkelig for lønna si og blødde godt for drakten. Samspillet var ubeskrivelig bra, og enkeltes tekniske ferdigheter og raske løpefart kunne ta pusten fra flere.

Bildet er tjuvlånt fra ba.no, da batteriet på mitt fotoapparat var tomt.

Rosenborg kom litt mer inn i kampen i andre omgang, men Brann eide denne kampen – helt og holdent. Trønderne hadde ingenting å stille opp med mot et så tent og bra lag som Brann var i går.

Neste hjemmekamp er mot Fredrikstad lørdag 9. april kl 16.00. Ses vi?

Da jeg er en vanlig supporter som liker å se bra fotball, men som ikke er fullt så flink til å skrive utfyllende kamprapporter, anbefaler jeg blant annet følgende artikler og anmeldelser av kampen og spillerne:

SK Branns hjemmeside
Doddos blogg
Bergensavisen: Enda bedre enn opprykk, Banket trønderne
Bergens Tidende: Ojo er en maskin
Trønderavisa: Brann og Ojo sjokkerte Rosenborg
VG: Han er Brannfansens nye helt
Dagbladet: Al Pacino-tale satte fyr på Brann
Aftenposten: Rosenborg ble ydmyket
TV2: Tannløse RBK fikk juling i Bergen
NRK: Brann herja med Rosenborg

Posted on 21.03.11, in Dagliglivet. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Ettersom Bergen ikke er i Norge, men i…Bergen… hvorfor får Brann da spille i norsk eliteserie?

    Det gikk tydeligvis den veien du ønsket, og det er godt å høre. Fint at du koste deg på kamp!

    • Brann får spille i norsk eliteserie kun fordi fotballforbundet vil heve nivået i norsk fotball 😉

      All kudos til Rosenborg for dyktige spillere og trenere osv i mange, mange år, men det er deilig når underdogen vinner =)

Legg igjen en kommentar

