Harry Potter – the end

I kampens hete..

Etter flere år med innkjøp av bøkene på slippdato, hvorav den siste på engelsk fordi jeg ikke klarte å vente til den norske utgaven kom, er det ikke flere bøker å kjøpe om gutten som vokste opp under trappa hos sin ufordragelige tante og onkel.

Fire år har gått siden jeg leste siste boka, og jeg har faktisk lest den kun to ganger – en på engelsk og en på norsk. Jeg ser her fullstendig bort fra halvannen times hektisk lesing tirsdagskvelden for å få med meg det viktigste som skjedde i kampen mot Voldemort – og det som skjedde etterpå – før jeg skulle på kinoen.

Å se filmene (og ikke minst lese bøkene!) har vært formidabelt, og jeg digger hele historien, selv om det er det typiske «gode mot det onde». Det er få barnebøker som er så detaljert skrevet som Harry Potter-bøkene, og det skal en stor regissør til for å få dette skikkelig på film.

Tirsdag 12. juli kl 23.50 entret Bente-Lill, Jardtrud, Silje K og jeg kinosal MB2 for å se del to av Deathly Hallows. Jeg har vært igjennom alle de syv tidligere filmene i løpet av ca siste måneden, og gledet meg veldig til å se denne.

Vi får vite mer om Slur. Er han den vi tror han er?

Det var mange som hadde kledd seg ut, og jeg så noen som med meget godt hell forestilte Bellatrix deMons – blant mange andre. Råkult med flammeslukere i gaten!

Filmen er formidabel og storslagen. For min del var papirlommetørklær definitivt en nødvendighet. Regissøren har fanget følelser til lerretet på en fantastisk måte. Jeg mangler egentlig ord for mer utførende beskrivelse. Vi så den i 2D, og den må ha vært til tider rett og slett rå i 3D.

Jeg skal ikke komme med noen spoilers, så jeg sier bare: LØP OG SE! Filmen MÅ sees av alle som har et bittelite snev av interesse for disse bøkene og filmene!

En del avsløringer kommer. Hvorfor stolte Humlesnurr på Slur? Og hadde Humlesnurr rett? Den som ser filmen (evt allerede har lest bøkene) får vite..

Posted on 13.07.11, in Bøker. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

