Er jeg din type?

I motsetning til mange andre livsviktige legemidler kan blod hverken kjøpes eller fremstilles kunstig. Mange kan i dag ikke overleve uten blodoverføring – disse er avhengig av hjelp fra medmennesker. Det å gi blod tar en halv time – og foregår under nøye overvåking.

De fleste mennesker vil ikke trenge mye blod i løpet av sitt liv. Men noen trenger mye, kanskje opptil 200 poser i løpet av en skade/operasjon. Derfor er det viktig å ha nok givere – og at blodbankene har nok blod på lageret sitt.

Hvem trenger blod?
Ulykker
Operasjoner
Kreftsykdommer
Blodsykdommer
Brannskader
Fødende og nyfødte                                                                            kilde: www.giblod.no

Etter tragedien på Utøya sendte Haukeland en del blod til Oslo. Dette måtte de fylle på igjen, og vi møtte mannsterke opp i dagene etterpå for å gi blod. Det var så mange som ville gi, at kapasiteten var sprengt. Jeg sa derfor jeg kunne komme tilbake en annen dag, og mandag 22. august var det min tur til å bidra med min lille skjerv.

Etter obligatorisk utfylling av skjema, og samtale, viste blodprosenten min 12,9. Grensen for å kunne gi blod er 12, og jeg var dermed fint innenfor grensa. I tillegg sjekker de jernlageret mitt, og jeg håper det har steget litt.

Dagens gave

Å gi blod tar ikke lange tida, og etterpå sitter man i den behagelige stolen og drikker juice/vann/brus, spiser litt kjeks, og leser dagens aviser. Det er null stress på avdelingen, og de som jobber der er koselige og tålmodige, og svarer på alle spørsmål man måtte ha.

I dag ga jeg blod her i Bergen for fjerde gang, og dermed var det gavetid. Gaveutvalget er relativt stort, med vinglass, ryggsekker, håndklær, førstehjelpsutstyr, kortholder mv. Jeg valgte kortholderen, da det var det av gavene jeg trengte mest.

For å registrere deg som blodgiver kan du bruke dette skjemaet, eller ta kontakt med sykehuset/blodbanken der du bor.

Og det fine er at selv om jeg forblir singel, er hvertfall blodet mitt noens type! ^^

Posted on 22.08.11, in Dagliglivet. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

