Eidsvågsfjellet

Utsikt fra balkongen

Da jeg våknet fredag morgen, skinte solen fra klar og blå himmel. Det var ikke mange gradene ute, men i slikt vær MÅ man jo ut! Jeg gikk ned, og ut på balkongen hos mannebeinet, og mine øyne skuet vakre Bergen badet i solskinn.

Etter en rask frokost, bar det ut. Mannebeinet ledet vei, og vi kom ut i Øyjordsveien. Herfra fortsatte vi opp mot en bomvei, og videre innover.

Etterhvert gikk veien over i smalere vei, som gikk over i sti. Her var det merkbart at det har regnet de siste to-tre ukene, for det var delvis vått.

Det er ikke så langt opp til Eidsvågsfjellet, men om man vil ha seg en treningstur er dette fullt mulig. Det er en del oppoverbakker som er fin trening. Vi så en mann løpe en runde, og iflg kartet er det mange stier å følge, både til Ørneberget og Rundemanen. Det får man ta ved en senere anledning.

Fra Eidsvågsfjellet

Etter en god pause på toppen – man må jo ta noen bilder..  – gikk vi en litt annen rute (helt uforskyldt..) ned til veien igjen. Her var det litt sleipere enn den vi gikk opp, og det var like før både overtråkk og gjørmestuping…

Ned kom vi hele og uskadde, og fortsatte en sti mot Hellen Fort. Her lager de ny vei, og det var ganske stor pukk som lå i veien. Grusen var ikke fast ennå, så også her var det litt «vondt» å gå, og jeg skled et par ganger. Heldigvis gikk det bra nedover her også.

Dagens tur

Denne veien blir råflott når den blir ferdig, og jeg ser helt klart for meg en del bakkedrag oppover her..

På Hellen fort er det både gressplener og trenings»apparater». Godt tilrettelagt for grilling på flotte sommerdager, med tilhørende fotball/badminton mv.

Vi gikk i koseturtempo på bedagelige 3,5 km/t i bevegelsestempo, og brukte nesten to timer på turen. Pausene er ikke medregnet her. Vi gikk 4,7 km, og jeg hadde en snittpuls på 113 slag/min, og forbrant rundt 600 kcal.

Opp til Eidsvågsfjellet og ned igjen er en fin og rask trimtur som fint unnagjøres på ca halvtimen, hvorav turen opp har såpass stigning at man får opp pulsen.

Posted on 17.09.11, in Kalorikampen. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

