Ostekake

Jeg har hatt lite tid til venner de siste ukene. Jeg har fått mine kommentarer (bare «vennligsinnede», vi unner jo hverandre alt godt!) angående å tilbringe mesteparten av fritiden min sammen med et spesielt mannebein i stedet for med mine venninner. Ting har gått fort, men ikke ubehagelig fort. Slik er det når «alt» ser ut til å stemme..

Søndagen var det tid for min «ilddåp»: «Svigers» og mannebeinets eldste sønn kom på fårikålmiddag. Mannebeinet lager fantastisk mat, men for å bidra littegrann, lagde jeg ostekake for å hvertfall kanskje få en bitteliten stjerne hos «Dragen»….

Det er omtrent like enkelt å lage ostekake fra grunnen av som å bruke Toro-pakke (og kaken blir faktisk en god del bedre..).

Carinas ostekake

¾ pakke Digestive-kjeks (23 kjeks)
120 gr margarin (IKKE olje eller flytende margarin, da dette ikke stivner)
2,5 dl fløte
2 ts vaniljesukker
120 gr melis
200 gr kremost naturell
1 pk gelé

Fremgangsmåte:

  1. Lag gelé som beskrevet på pakken, men bruk kun 2,5 dl vann. Avkjøles, men skal ikke stivne.
  2. Smelt margarinen
  3. Knus kjeksen (ha kjeksen i en brødpose, og træ enda en pose utenpå. Bruk kjevle eller hender til å knuse kjeksen. NB: Knyt igjen posen før du begynner knusingen…)
  4. Bland knust kjeks og margarin godt sammen, og trykk massen ut i en springform til bunn. Sett i kjøleskap slik at bunnen stivner.
  5. Fløte og vaniljesukker piskes til krem.
  6. Bland melis og ost i kremen, tilsett etterhvert også geléen. Pisk godt.
  7. Hell kremblandingen over  kjeksbunnen, og sett i kjøleskapet til alt har stivnet.
  8. Pynt med diverse passende bær/frukt/dingeldangel, og servér!

Ang gelé: Om du skal pynte med jordbær, passer det godt å bruke jordbærgelé. Jordbær og andre bær kan man også ha inni selve ostekaken, men det går ikke med feks kiwi, da dette fører til at geléen ikke stivner.

Jeg brukte grønn gelé, og hadde håpt på en skikkelig giftgrønn farge. Fargen ble ikke så grønn som jeg hadde håpet, så konditorfarge vil utprøves for å gjøre den jobben neste gang.

Ostekaken blir frisk og god, og likes av de aller fleste. Heldigvis er det litt igjen, som jeg kan kose meg med nå når jeg er hjemme alene… 

Posted on 19.09.11, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Ostekake er kjempegodt! Og helt enig i at de man lager selv er MYE bedre enn ferdigmiksene!

Legg igjen en kommentar

