Emergenza @ Garage

Emergenzafestivalen er en verdensomspennende bandkonkurranse der 150 byer i hele verden arrangerer innledende runder og semifinalerunder. Deretter blir det arrangert regionale og nasjonale finaler der vinnerne av disse drar videre til den internasjonale finalen. Denne finner sted på Taubertal Open-Air Festival i Tyskland. I de innledende rundene og i semifinalene er det publikum som stemmer frem sine vinnere, mens det i de regionale og nasjonale finalene, samt i den store internasjonale finalen er internasjonale fagjurier som kårer vinnerne. Vinneren av den internasjonale finalen får – i tillegg til tittelen «the best band on the planet» – en profesjonell plateproduksjon, en sponset turne i USA, musikkinstrumenter og utstyr. De beste individuelle musikerne blir også premiert med utstyr. (Wikipedia)

Salvation Remains

48 band møtes til dyst på Garage i Bergen 21. -24. september. Alle bandene er fra Bergen og omegn, og jeg ble invitert til arrangementet av gutta i Hadens – som jeg så og hørte på Hulen i juni. Det kjekke er at også Salvation Remains skulle spille. Jeg har ikke hatt anledning til å høre dem tidligere, men gledet meg stort!

Utstyrt med fotoapparat og skrivesaker (notisblokk på mobiltelefonen..) entret jeg Garage tidlig onsdag kveld, for en konsertopplevelse med unge, lovende musikere. «Anmeldelsene»  er preget av at jeg ikke er journalist, samt av min musikksmak.

Første band ut var CreTura. Vi var litt sene, så jeg fikk bare med meg siste sangen, men den virket veldig bra. Cretura fikk 54 stemmer, og kom ikke videre til semifinalen.

Void of Sense har to vokalister som utfyller hverandre bra. Taktskifter fungerte også bra, og helt grei gjennomføring av konserten. De fikk 68 stemmer, og er å se i semifinalen.

Salvation Remains stilte med fersk, dyktig vokalist med en meget bra stemme! De spiller fengende, melodiøs rock. Instrumentalt er de også veldig gode. Et band som dessverre ikke kom videre til semifinalen med sine 65 stemmer, men som jeg virkelig gleder meg til å høre på videre!

Nasty RabbitZ

Nasty RabbitZ spilte rock’n’roll som fikk rockefoten godt i gang. En fremtredende og meget dyktig vokalist, flankert av flinke musikere som showet for fotografene. De fikk 75 stemmer, og er fortjent i semifinalen.

Black Crickets spilte fengende rock, og har bra musikere. Vokalen sto dessverre ikke i stil til resten, og denne bør forbedres. De fikk likevel 68 stemmer og semifinaleplass.

Dypfryst fremkalte headbangerlysten hos flere. En dyktig gitarist som har en del tøffe og bra riff. De kjørte lange, meget gode instrumentale partier. Vokalen var tidvis relativt bra, men her kunne de hentet mer. Det holdt godt til semifinaleplass med 79 stemmer.

King Calling har nok hatt noen flere år i øvingslokalene enn de tidligere bandene, noe som tydelig høres. Vokalisten var rett og slett utrolig dyktig, både på høye og lave toner. Stilen minner om Iron Maiden, og førte til ståpels hos flere av oss. Medlemmene headbanget og showet, og fikk med seg publikum som klappet og ropte. Ingen tvil om at disse var kveldens beste deltakere, noe også de 107 stemmene bekrefter. Semifinalen er verdt å se kun for å få med seg disse!

Bone Shakers ristet mange ben i takt med musikken. De spilte mer punkinspirert rock med mange temposkifter, som de behersket bra. Også Bone Shakers har en meget dyktig vokalist, og fikk med seg publikum. 94 stemmer og semifinaleplass er fullt fortjent.

Hadens

Kveldens eneste black metal-band var Hadens. De spilte røft med bra riff. Deilig og tøff musikk med en helt RÅ trommis. Sterkt Immortal-inspirert musikk, med bra growlevokal som det godt kunne vært mye mer av. Enkelte publikummere hoppet og headbanget, men dette ble nok litt for hard kost for en del tilhørere. 46 stemmer holdt dessverre ikke til semifinaleplass, men vi skal hvertfall på neste konsert de spiller!

Future of the Old har en meget bra vokalist som levde seg inn i musikken. Bandet har bra samspill med flinke musikere, og spiltefengende progrock. 60 stemmer var ikke nok til semifinaleplass denne gangen.

Idle Juvenile spilte også progrock, og har dyktige musikere. Kule riff og instrumentale partier, samt en flink vokalist som plukket opp munnspillet på siste sangen – forøvrig den eneste rolige sangen for kvelden. De fikk dog bare 45 stemmer, og ingen semifinaleplass.

Det Skandaløse Orkester var kveldens siste band, og hørtes ut som de var veldig inspirert av Kaizers. Virket som flinke musikere, men dette var ikke vår type musikk i det hele tatt, så vi gikk i løpet av første sangen. Muligens urettferdig av oss, men det kan jeg glatt leve med. De fikk 72 stemmer som holdt til semifinaleplass.

Publikum besto av en god del venner og stolte foreldre av musikerne. Og de har all grunn til å være stolte! Ungdommene har tydelig lagt ned mye øving og arbeid i å bli så flinke som de har blitt, og jeg gleder meg til å høre disse om noen år – da vil det bli virkelig bra!

Semifinalene går av stabelen 20. – 22. oktober på Garage,
og finalen går på USF Verftet 19. november.
VÆR DER!!

Linker:
Emergenzas hjemmeside
Klikk på hvert enkelt bandnavn for å komme til facebooksiden deres.

Posted on 22.09.11, in Musikk. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Hei! Beklager om du allerede har fått e-post fra meg, jeg nøster opp i om jeg har fått adressen til alle som ble med på min PIF for en tid tilbake; http://strikkogtoys.blogspot.com/2011/07/pif-til-meg-og-pif-til-deg.html
    Har jeg fått din?

    Ønsker deg en riktig god helg!

Legg igjen en kommentar

