Julebakst

Jeg har jo endelig fått meg et skikkelig kjøkken igjen, og anledningen MÅ jo benyttes til å bake en del til jul!

Jeg forhørte meg med resten av gjengen, og satte opp en liste over hvilke kaker man ønsket i heimen. Det ble litt flere enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt å bake..

En litt eldre utgave av denne, er min beste venn på kjøkkenet.

Heimens julekakeønskeliste, i uprioritert rekkefølge:
– Krumkaker
– Kransekake
– Sjokoladeboller
– Smultringer
– Pepperkaker
– Drømmer
– Nøttekaker
– Kokosmakroner
– Marengs

Jeg fikk tre poser med smultringer fra min mor, da hun var på besøk i helga. Jeg anser derfor de som fullført. Pepperkaker kjøper man billige og gode, men muligens blir det baking av noen store hjerter som pyntes og henges opp. Dette er dog noe som nok best gjøres sammen med barna i huset.

Oppskrifter ble funnet, og det ble foretatt inngående undersøkelser om hvilke ingredienser som måtte anskaffes. Jeg endte opp med en handleliste som ikke var så hakkandes gæli, mye hadde man fra før. Å stikke på butikken og kjøpe ingrediensene er ikke noe problem. Utfordringen ligger i de 80 trappetrinnene ingrediensene må forsere for å komme seg til kjøkkenet, og dit går de neppe av seg selv. Rå makt og viljestyrke må derfor påregnes, selv med moderate innkjøp.

Det første jeg kjøpte var kransekakemasse, og Guri var så snill å låne meg kransekakeformer – så nå er vi igang!

Posted on 13.12.11, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

