Kransekake

Kransekake er vel omtrent det beste jeg vet av kaker, og et virkelig must i heimen for min del. Her har me juksa litt og kjøpt Odense sin ferdige kransekakemasse. Det er en del arbeid med å lage massen selv, og jeg synes den jeg kjøper er minst like god.

For de som absolutt vil lage deigen selv, har jeg følgende oppskrift – hentet fra Aschehougs store kokebok:

Ingredienser til 1 kake med 18 ringer:
500-750 g mandler
500 g melis
3 ss hvetemel
3-4 eggehviter

Glasur:
200 g melis
1 eggehvite
2-3 dråper eddik

Mandlene kan brukes skåldet eller uskåldet. Uskåldede mandler gir en mørk kake med kraftig smak. Man kan også bruke like deler skåldede og uskåldede mandler. Mandlene bør skåldes dagen før kaken lages, slik at de blir ordentlig tørre før de males.

Yummy!

Fremgangsmåte:
Mal mandlene 1 gang, og bland dem med melis og hvetemel. Elt deigen sammen med eggehvitene. Smør kransekakeformer (feks med solsikkeolje) og dryss dem med semulegryn om du har noen som helst planer om å få ringene hele ut av formen. Sett stekeovnen på 210 grader C.

Deigen eltes godt og trilles til fingertykke stenger som legges i formene. Formene settes på stekebrett, og stekes midt i ovnen til de er lys brune. Kakene avkjøles litt i formene og hvelves så på rist.

Vi prøvde med litt farge i melisen, men den syntes veldig dårlig.

Rør sammen glasuren, og sprøyt den i sikk-sakk på ringene. Legg ringene oppå hverandre. Om du vil lage tradisjonell kransekake legges de fra størst ring til minst. Man kan også lage overflødighetshorn, som du kan se bilde og tips om her.

Kransekakeformene mine ligger i en pappeske på lageret et sted, og Guri var så snill å låne meg sine. Jeg bakte derfor to 11-rings kaker (og et par-tre ringer til) slik at de også kunne nyte litt kransekake.

Posted on 16.12.11, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

