Nøttekaker

Et slag av julekaker min mor har bakt i uminnelige tider, og som jeg virkelig nyter smaken av, er nøttekaker. Jeg satser på at én porsjon (ca 50 kaker) er nok, men det kan holde hardt… Det er meget godt mulig at jeg må bake igjen i løpet av julen, eller i løpet av uka…

Ingredienser: 
200 g smør/margarin
1,5 dl farin
2 dl (120 g) malte hasselnøtter
4 dl (200 g) hvetemel

Fremgangsmåte:
Rør smør og sukker hvitt, og bland oppi resten. Bland til en smidig deig. Deigen skulle visstnok sprutes ut på smurt plate (evt bakepapir), men det ga jeg opp rimelig kjapt. Deigen må behandles rimelig mye for å bli så smidig at den kan sprutes ut fra mine Wilton-poser, og der strakk verken ryggen eller tålmodigheten min til. I stedet rullet jeg delvis til pølser og delte opp i passende biter som jeg trillet til kuler. Sett en hasselnøttkjerne på toppen til pynt, og stek midt i ovnen på 175 grader i ca 8 – 10 minutter.

Kakene avkjøles slik at de stivner, og puttes så i en kakeboks.

Opptelling  i kakeboksen viste at 59 kaker på mystisk vis hadde blitt til 55 under transport fra stekeplate til boks. Saken er under etterforskning, men blir trolig henlagt pga manglende bevis… 

Posted on 18.12.11, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Ser veldig bra ut de kakene du har bakt- flink du. Jeg har også pleid og bake disse men i år så ble det bare krumkaker-strul-og noen kjempegode jeg fikk opskriften fra min søster i Lerum det er som og spise karameller så gode er de. Kansje jeg baker kransekaker, får se får jeg går med kink i ryggen så nu en uke har jeg nesten ikke greid og komme meg over gulvet går på 5 dagen i dag, men det går vell over snart for jeg håpe.
    Er så glad for du har funnet Rune og så fin leilihet med den flotte utsikten, ja det unner vi deg etter mange år i trangbodhet. Men vi har et flott vær med sol fra skyfri himmel gr har jo gått ned er 17 i dag, det er jo vinter her også, men vi slipper da snøen og minus gr. Hils din kjære og selvsakt silje. Juleklem til dere.

  2. Takker for fine ord, Liv! Kjekt at du liker mitt nye bosted (hus med hage), kan sende deg flere bilder på facebook.
    Skal hilse fra alle her.
    Håper du blir kvitt kinken snart, det er vondt å gå slik :/ Været høres topp ut, men for min del er vinter og jul med litt snø helt topp. =)
    Stor juleklem fra oss her til dere begge to =)

Legg igjen en kommentar

