Strikkemåter – finnes det flere?

Søndagsmorgenen fikk jeg ei melding fra ei venninne som lød omtrent som følger: «Finnes det forskjellige strikketeknikker? Feks å strikke uten å dytte maskene oppover med venstre hånd slik at man ikke trenger å bruke pekefingeren? Kjenner også ei som henger tråden om halsen, fordi hun har sett andre i familien strikke slik.»

Jeg har strikket «noen år», og har gjort dette på omtrent samme måte hele tiden. Hendene går litt av seg selv, det kommer an på hvilket garn jeg bruker, hva jeg strikker, og ikke minst hvilket mønster som skal dannes.

Quick Knit

Etter et googlesøk, og lesing på diverse nettsider, fant jeg ikke ut så mye mer. Man kan selvsagt strikke frem og tilbake uten å snu arbeidet (tilbakestrikking/venstrehåndsstrikking) – noe som er spesielt nyttig når man strikker kontstrikk, eller mønster med flere farger uten å strikke rundt.

Kaffe Fasett-mønster

Kaffe Fasett har utviklet en metode for å strikke med opptil 30 ulike farger samtidig, ved å bruke korte garnlengder. Man må likevel strikke på tradisjonelt vis i begge disse teknikkene.

Det har de siste par årene visstnok blitt veldig populært med ei slags videreutviklet strikkedukke, til å strikke feks luer, skjerf, votter osv med, kalt «Quick Knit«. Jeg kan ikke i mine villeste fantasier forstå at det skal være noe som helst «raskt» med å bruke denne metoden fremfor strikkepinner, men ser selvsagt helt klart at dette er et genialt redskap for de som ikke kan å strikke!

Det finnes ulike måter å strikke maskene på i forhold til pinnen over/under tråden, rett og vrang, glattstrikk, perlestrikk, dobbeltstrikk, kontstrikk, flettestrikk, dominostrikk og mye mer. Disse teknikkene kommer jeg nok tilbake til ved anledning.

Jeg har blitt invitert til en håndarbeidsklubb, hvor vi skal møtes ca en gang i måneden (eller deromkring) hjemme hos hverandre, for å bedrive håndarbeid på alle nivå. Vi må nok diskutere problemstillingen der, men jeg tror at uansett hvordan man sitter/ligger/står/løper eller hvor tråden kommer fra, må man i mer eller mindre grad frem med pekefingeren for å få maskene over på neste pinne.

Dersom det finnes en annen måte å strikke på, blir jeg veldig glad om du skriver om det i kommentarfeltet!

Advertisements

Posted on 22.01.12, in Håndarbeid. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Jeg strikker på ‘engelsk’ måte men klarer ikke beskrive hvordan. Jeg kan vise deg neste gang vi ses kanskje!

  2. Du kan søke på youtube på English knitting og Continental knitting, så ser du fort forskjellen. Pluss at du har utrolig mange små rariteter innimellom de to måtene. Alle har sin egen «beste» måte.

    Mye fint du strikker. 🙂

    • Takker for tipsene, Janita. Artig å prøve på «nye» måter, selv om jeg nok kommer til å fortsette som jeg har begynt. Å skifte «stilart» etter 35 år tror jeg ikke slår an.. 😉

      Tusen takk =)