Lue i Cortina Soft

Jeg har strikket «noen år», og det er alltid kjekt å møte andre som tyr til strikketøyet/håndarbeidet i de fleste stunder. Det finnes utallige strikkekaféer rundt omkring i landet, og også håndarbeidsklubber.

En liten gjeng bestemte seg for å møtes ca hver måned for å slarve, snope og bedrive håndarbeid. Første møte var søndag hos Rita, og de tre av oss som kunne denne gangen hadde en veldig hyggelig kveld.

Rita har begynt på et pannebånd, og etter litt streving med fellingen gleder vi oss til å se det ferdige resultatet. Hun har også strikket to par tøfler, og drev nå på med votter som ble strikket frem og tilbake.

Karianne hadde latt seg inspirere av Arne og Carlos sine julekuler, og strikket på en selvkomponert ball til datteren på 9 måneder. Å strikke på strømpepinner med få masker er tidkrevende, men vi begynte å se formen utpå kveldingen.

Selv strikket jeg på en lue i Cortina Soft, farge råkul blå nr 708. Jeg har ikke funnet noe mønster på denne, så jeg måtte prøve meg frem. Slik strikker jeg den:

Materialer: 3 nøster Cortina Soft i valgfri farge, strikkepinner nr 6,5 og 7,5.

Fremgangsmåte: Legg opp 70 m på pinne 6,5 og strikk 8 omganger med vrangbord – 1 r, 1 vr.

Skift til pinne 7,5 mens du for hver 5. maske øker 1 maske = 84 masker, omgangen strikkes 2 r, 1 vr hele veien rundt. De neste omgangene strikker du vrang over vrang, og rett over rett, men annenhver omgang fletter du rettmaskene ved å sette den første masken bak arbeidet, strikke den neste, og så strikke den avsatte masken.

Dersom du er litt dreven i fletting og strikking, kan du «jukse» litt, ved å strikke den andre masken først (uten å «slippe» den gamle masken), så strikke den første masken, og så «slippe» begge maskene samtidig. Jeg har prøvd å vise hvordan det gjøres på bildene.

1. Utgangspunkt før fletting, maske nr to skal strikkes først

2. Stikk pinnen gjennom løkka på maske nr to

3. Strikk masken på vanlig måte, men ikke ta den av pinnen.

4. Stikk pinnen gjennom løkka på maske nr en, og strikk denne uten å "slippe" den

5. Du har nå de to "gamle" maskene på venstre pinne, og de to "nye" på høyre

6. De "gamle" maskene slippes av pinnen, og - voilà - flettingen er ferdig.

Fortsett med mønsteret til arbeidet måler 22 cm fra vrangbordkanten.

Det skal nå startes felling slik:  Strikk den vrange masken rett sammen med den første rette masken i flettene slik at det er bare rettmasker omgangen rundt. Strikk to omganger som før, dvs en omgang fletting og en omgang rett.

Fell hver tredje maske omgangen rundt, ved strikke to rett og to rett sammen. Strikk to omganger til og fortsett med felling på tredje omgangen men nå strikkes den «enslige» rette masken sammen med den første masken i fletten – som med den vrange masken på første fellingen.

Strikk to omganger, og strikk så to og to masker sammen omgangen ut.

Detaljbilde

Klipp tråden slik at den er ca 25 cm, og træ denne gjennom de resterende maskene. Stram til, og træ tråden enda en gang gjennom maskene (bruk en god nål, med butt ende) og fest enden godt.  Fest alle andre ender – ferdig!

Så er det å håpe at mottakeren synes den er ok….. 

Posted on 17.02.12, in Håndarbeid, Oppskrifter. Bookmark the permalink. 13 kommentarer.

  1. Turid Kalstad

    Hei ! Jeg holder på å strikke denne blå luen, ser veldig bra ut så langt. Det er en ting jeg luere på: det står at jeg skal begynne å felle nå arbeidet måler 22 cm fra vrangbordkanten. Er det kun mønsteret som skal være 22 ca eller er det hele arbeidet inkl. vrangbordkanten ?

    • Ser at den formuleringen ble misvisende. Hele arbeidet inkludert vrangborden må det være 🙂 Kult at du strikker den! 🙂

      • Turid Kalstad

        Takk for svar, nå er jeg akkurat kommet til 22 cm 🙂
        Ja det var datteren min som først fant garnet hos Sper kjøp, hun likte så godt den blåfargen nr. 710. Så var det å leite på nettet etter en lue. Det var da jeg fant din, strikket i det samme garnet:)

      • Turid Kalstad

        Hei igjen! Jeg må visst spørre om en ting til, det gjelder fellingen. Etter at jeg har felt den første omgangen er det bare rette masker igjen på pinnen. Så skal jeg strikke en omg. med fletting, skal jeg da bare ha fletter eller skal jeg strikke en vrangmaske mellom flettemønster som tidligere?

        • Da er det kun rette masker du strikker, altså fortsette med kun fletter uten vrangmasker imellom =)

          • Turid Kalstad

            OK, da er jeg på rett veg. Tusen takk for svar:)

          • Turid Kalstad

            Hei igjen ! Det er noe mer jeg ikke forstår når det gjelder felling. Det er etter følgende tekst: Fell hver tredje maske omgangen rundt, ved å strikke to rett og to rett sammen. Strikk to omganger til og fortsett med felling på tredje omgangen. ( de to siste omg her har jeg strikket kun rettstrikk er det riktig? ) så står det videre: men nå strikket den «enslige» rette masken , dette forstår jeg ikke. (Jeg har nå bare rette masker og ingen virker enslig). Det står videre: Som med den vrange masken på første felling. Er det felling på hver tredje maske fremdeles?

          • Beklager sent svar! Jeg har vært bortreist uten nett-tilgang :/
            Dersom du ikke har avsluttet prosjektet, kommer forklaringen her: Den «enslige masken» er den som er igjen fra de to maskene som er flettet oppover luen. Disse rette «enslige» maskene strikkes sammen med den første rette masken i neste flette.

            Ser at ting var litt tungt forklart, så må nok inn å endre litt mer =) Takker for spørsmål, det er kvalitetssjekk =)

          • Turid Kalstad

            Venter på siste innspurt 🙂

  2. Turid Kalstad

    Er det noen som vet ? Se kommentar over…

  1. Tilbaketråkk: Hals i Cortina Soft « Silacruzs forunderlige verden

  2. Tilbaketråkk: Lue med enkle fletter « Silacruzs forunderlige verden

  3. Tilbaketråkk: Heklet lue i Cortina soft | Silacruzs forunderlige verden

Legg igjen en kommentar

