Harepus

Når man først har gått til innkjøp av mønsterbok, må man jo benytte den så godt som mulig. Silje K ønsket seg en påskehare, og på restelageret fantes det jammen meg garn til en slik en også, gitt!

I «Påske hele året» av Arne & Carlos er det brukt garnet Falk og pinner 2,5. Jeg har brukt Rauma finullgarn og pinne 3. Dette betyr at min hare blir litt større enn den i boken, men det er jo ikke nødvendigvis noe drawback.

Materialer til haren: Rauma finullgarn, ett nøste gråbrun nr 405 (sannsynligvis en utgått farge…), rosa og svart restegarn av ukjent opprinnelse og strømpepinner nr 3. I tillegg trenger du heklenål nr 3, og papp til å lage halen med (evt duskelagere i plast).

Fremgangsmåte står i A&C sin bok på side 8, og jeg kan nok bare anbefale dere å kjøpe boken slik at dere får oppskriften. Den er altfor lang til å skrive i et innlegg, samtidig som det nok er noe med diverse rettigheter her…

Selskap ved laptopen =)

Til fyll brukte jeg polyesterfyll fra Sparkjøp til kr ca 40 for en halvkilo – og den varer en stund..

Det er ikke helt sommer her i Bergen ennå, så en genser må jo haren ha. Denne står også beskrevet i A&Cs bok.

Materialer til genser: Østlandsgarn farge blålilla nr 244 og lys grå av ukjent type, men sannsynligvis babyull eller deromkring. Disse la jeg sammen, slik at jeg strikket med dobbelt garn for å få en «melert» effekt. Jeg brukte pinner nr 5, og strikket hardt på vrangborden, og løst på glattstrikkingen.

En gjennomgang av mine strømpepinner viste nemlig at jeg har strikket veldig mye med nr 2,5, 3, 3,5 og 4. Mellom nr 4 og 9 hadde jeg kun ett sett med nr 5… Jeg har derimot minst 10 sett med nr 2,5. Hipp hurra for å huske pinner når man strikker, slik at man ikke trenger å kjøpe flere.. 😉

Jeg deltar i Pinnekrokens utfordring #23 påske, med min metalkylling, og leverer også inn denne harepusen i konkurransen.

Neste utfordring er sokker, så da er det vel bare å stikke hodet ned i restegarnet igjen… 

Posted on 30.03.12, in Håndarbeid, Utfordringer. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Kjempesøt! Velkommen med med nok et bidrag og lykke til :-))

    Hilsen Signe
    -Pinnekroken-

  1. Tilbaketråkk: Hare hopp! | Silacruzs forunderlige verden

Legg igjen en kommentar

