Sjokoladefondant

Veslejenta mi Silje K, har fylt 17 år! Utrolig hvor fort tida går! Og jeg er jo ikke en eneste dag eldre!

Hun ville ha et lite venninneparty hos oss, og da måtte man jo ha noe å servere. Rune lagde deilig pizza etter bursdagsbarnets ønsker, og jeg boltret meg med kakebaking.

Her er oppskriften til utrolig deilig sjokoladefondant, som jeg første gang smakte hos min svigerinne Nina!

Sjokoladen smelter lett i melangen

Ingredienser til 12 stk: 
150 g mørk kokesjokolade
150 g smør
6 stk egg
1 ½ dl sukker
1 ½ dl hvetemel
evt. friske bær og melisdryss til pynt

Røren er ferdig – kun steking gjenstår

Fremgangmåte:
1. Smelt smør og del sjokolade i småbiter. Ha sjokoladebitene i en bolle og hell varmt smør over. La stå 2-3 minutter til sjokoladen har smeltet og rør sammen.

2. Pisk egg og sukker lett, tilsett sjokoladeblandingen og rør til en jevn røre. Sikt over mel og rør inn.

Klare til steking

3. Jeg brukte porsjonsformer. Disse ble godt smurt, men jeg glemte å drysse med semulegryn, noe som gjorde at jeg strevde litt med å få dem ut av formene. (Man kan også bruke vanlige muffinsformer, også den store amerikanske typen. Steketiden vil sannsynligvis da bli litt annerledes.) Fyll dem 3/4 fulle og sett dem på bakeplate. Stekes midt i ovnen ved 180 °C i ca. 10-15 minutter, da blir de ikke så klissete inni. Avkjøles et kvarters tid.

4. Sett dem forsiktig ut på tallerkener. Dryss melis over og pynt evt med friske bær.

Server gjerne med vaniljesaus eller is.

Posted on 20.05.12, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

