Sett bøkene fri!

Bøker til å jakte på..

Jeg har tidligere nevnt at jeg er svært glad i å lese bøker. Aberet med dette er at det hoper seg litt opp med bøker man strengt tatt ikke helt ser vitsen med å lese flere ganger. Man kan da velge å selge dem, gi dem til brukthandel/Fretex el., eller så kan man rett og slett «slippe dem fri».

Da jeg flyttet uti Eikebakken, var det en del etterlatenskaper fra tidligere lesehest der. I skuffer og skap befant det seg sånn cirka tre poser med bøker av ymse slag. En god del av dem kommer jeg aldri til å lese, rett og slett fordi jeg har interesse av andre typer bøker. Heller ikke Silje K eller Carina var interessert i disse, og så plutselig kom ånden over meg at nå skulle jeg rett og slett kvitte meg med bøkene i stedet for at de skulle ta opp plass i klesskapet mitt. For selv om JEG ikke kommer til å lese dem, regner jeg jo med at ANDRE vil?

Jeg satte meg ned og sorterte ut ene posen med bøker, det var svært få der jeg beholdt. Også noen av de jeg tidligere har lest ble med i bunken for frisetting.

Så var det tid for å registrere bøkene på www.bookcrossing.com, og lage etikett og så legge dem på steder noen sannsynligvis vil finne dem. Du skriver et notat på nettsiden for denne boka hvor den er å finne. For en litt videre innføring kan du lese dette innlegget.

Eksempler på egnede steder er bybanen, togstasjonen, kjøpesenter, skole, spisested, benk i parken, bussen, sykehuset, treningssenteret, legevakta….. kun fantasien som setter grenser.

Offisielle soner i Norge finnes i Oslo, Trondheim og Hammerfest. Her er det gjerne ei hylle/boks med bøker, og sonen blir «passet på» av en aktiv bookcrosser.

Nå er det bare å håpe at de som finner bøkene går inn på bookcrossing.com og registrerer dem som funnet, slik at vi kan følge bøkenes gang gjennom livet.

Posted on 24.05.12, in Bøker. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

