Urte-/krydderhage

En side av huset de færreste ser…

Da jeg solgte huset mitt på Åndalsnes for fire år siden, tenkte jeg at jeg skulle forbli i leilighet for å slippe plenklipping, luking og annet hagearbeid. Så traff jeg Rune.. Ettersom han bor i et hus med hage, tok jo leilighetslivet en brå slutt. (Nå må jeg jo si at jeg ikke har angret da, jeg ville jo bodd «hvor-som-helst» med ham, så jeg skal nok klare meg selv om hagen er her… )

Vi fant ut at det var på tide å få ryddet og fikset litt i hagen, og som sagt så gjort.

Først bar vi ned masse ting fra ute og inne, som ble levert på gjenvinningsstasjonen dagen etter. Trappegangen førte til litt av ei treningsøkt, men jeg tenkte jo ikke å ta på meg pulsbeltet! Leggene mine fikk trent seg masse, iflg stivheten de påfølgende dagene…

Gressløk, basilikum, persille, oregano og mer gressløk, rett utenfor kjøkkendøren.

Terrassen der diverse ting og tang (les: rot) hadde befunnet seg inntil kvelden i forveien ble kostet. Blader og annet rusk og rask ble effektivt spadd vekk, og et bed rett utenfor kjøkkendøren ble plutselig nesten ugressfritt. Rune spylte terassen med høytrykksspyler, og nå er den tilnærmet hvit igjen.

Det er et par områder som tidligere har vært blomsterbed, og disse ble prioritert. Det ene bedet blir til blomster, og det andre til krydder og urter. Rune er jo «littegranne» over gjennomsnittlig flink til å lage mat…

Basilikum

Torsdagen møtte jeg først Jardtrud for å kjøpe garn (hva dette er til kommer det innlegg om senere..), da jeg er nødt til å ha litt feriestrikking.

Etterpå ble det en tur på Plantasjen for å kjøpe jord og noen planter. Heldigvis kunne Rune hente meg, da jeg innbiller meg at jeg ville slitt litt med å få med meg 4 sekker à 50 liter jord på bussen, sammen med tre poser planter…..

Det siste ugresset ble luket vekk, og røtter ble fjernet. Gammel jord ble delvis blandet med ny, og litt etter litt ble urtene plantet.

Det er fortsatt god plass, så man skal ikke se bort fra at det kan bli litt flere planter etterhvert.

Posted on 12.07.12, in Dagliglivet. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Ni är riktigt duktiga….man mår gott av att vara ute..speciellt då det blir så fint! Kram

    • Det har vært fine dager å være ute på, selv om det har kommet litt regn innimellom. Kjenner ryggen ikke er helt trent for hagearbeid, men det kommer seg! =)

Legg igjen en kommentar

