Trimtur

Første lørdagen i ferien var det solskinn, og jeg våknet grytidlig. Jeg sovnet kjapt igjen, og våknet først langt på dag, til overskyet og duskregn.  Etter frokost skulle Rune og Preben bort på butikken for å pante flasker og kjøpe is, og jeg skiftet til treningsklær og ble med bort til butikken.

Der skiltes våre veier, og jeg fulgte (nesten hvertfall…) programmet til iform.no ang å trene meg opp til å løpe 5 km. La oss ha én ting veldig klart: Dit er det for meg veldig langt, men om man ikke starter blir jo ikke veien kortere…

Fra butikken går det en fin vei oppover og rundt ned ved skolen, og videre tilbake til hovedveien. Runden er en drøy kilometeren lang, og med flat vei bort til kirken, så svak stigning et stykke, før relativt flatt og så grei nedoverbakke før man er nede ved hovedveien og flat mark igjen. En veldig kjekk runde med andre ord.

Første runden startet jeg med å gå 5 minutter, dvs bort til kirken. Så skulle jeg jogge i ett minutt, noe som gikk relativt greit med svak stigning. Etterpå var jeg rimelig gåen, og skulle gå i ett minutt for deretter å løpe ett minutt igjen.

Jeg skjønte at like deler jogging og gange ville skaffe meg pustebesvær og blodsmak i munnen altfor kjapt til at treningen ville ha noen som helst effekt, og kuttet joggedelen ned til 30 sekunder. Dvs 1 min gange, 30 sek jogging. Dette fungerte utmerket!

Jeg tok to runder, og havnet dermed på 2,36 km på vél 20 minutter. Gjennomsnittlig bevegelseshastighet var 6,9 km/t, med en topp på 11,1. Pulsen min slo i snitt 138 slag i minuttet, med en maks på 167. Jeg forbrant 236 kcal.

Det positive med turen var at jeg faktisk klarte å gjennomføre økta med samtlige løpeintervall, at jeg ikke hoppet over en eneste 30-sekunder.

Blodsmak i munnen og en kropp fullstendig gåen, var belønningen for turen, og jeg gleder meg allerede til neste!

Posted on 03.08.12, in Kalorikampen. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

