Landåsfjellet rundt

Tur nr 5 i Platou Challenge ble Landåsfjellet. Rita og jeg møttes hos henne, og derfra gikk vi oppover Nattlandsfjellet.

Jeg har lenge sett på rundturen på Landåsfjellet, men sist jeg gikk oppover Nattlandsfjellet fant jeg den ikke. Å gå en ukjent sti uten at man helt vet hva som venter, helt alene, er ikke alltid så kjekt.

Denne gangen fant Rita stien, og vi så folk som gikk der. Den starter rett før skiltet på Nordre Nattlandsfjellet som omtaler turene i Bergen. Det står vanligvis biler parkert der, og den går litt til venstre før den svinger til høyre. Det ser ut som den skal møte grusveien som begynner litt bortenfor, men stien går oppover i stedet.

Allerede etter få meter kommer man til det første utsiktspunktet med flott panoramautsikt over Bergensdalen.

Stien går, bokstavelig talt, over stokk og stein. Det er litt småklatring innimellom, men ikke så høyt og luftig at høydeskrekken min slo til. Man går mye på steiner, og får en helt annen trening enn å gå grusveien. Også her måtte vi prøve å oppheve tyngdeloven over noen småfuktige partier og myrer. Heldigvis var de ikke så lange, den lengste myra vi «trippet» over, var på kanskje 25 meter.

Vi fant en del tyttebær på vår vei, men de trenger et par dager til før de er modne.

Nubbevannet

Nubbevannet

Utfra kartet jeg har, mente jeg at vi skulle møte grusveien der den går over til steinvei oppover til Nubbevannet.

Stien deler seg på et tidspunkt, og vi fulgte den til høyre og havnet dermed der jeg planla. Stien til venstre fortsetter bortetter ryggen, og kommer igjen på andre enden av Nubbevannet.

Ved sørenden av Nubbevannet fant vi en fin rasteplass, og etter nistemat gikk vi nedover igjen. Nå fulgte vi grusveien nedover, og tok stien til høyre i krysset. Den til venstre fører til Helgeseter og Sædalen.

Vi brukte to timer fra lille-Rema i Nattlandsveien og opp til Nubbevannet, og én time ned igjen til Rema-Lidl i Nattlandsveien. Derfra tok jeg bussen hjem, hvor hjemmelaget potetsalat, grillspyd og grillet indrefilet sto på menyen.

Vi gikk 7,8 km, og brukte tre timer. Vi tok en del utsiktspauser og fotograferte litt, og bevegelseshastigheten vår var 4,2 km/t. Snittpulsen min var på 109 slag i minuttet med en maks på 152. Jeg forbrente 904 kcal.

En fin tur som anbefales. Joggesko går helt greit å gå med, men påregn at de trenger en liten tur i vaskemaskinen etterpå pga myrhullene du har vært nedi. Husk fotoapparat!

Posted on 14.08.12, in Kalorikampen, Platou Challenge. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

