Grønnsaksboller

Løk hakkes så smått/stort man vil i denne geniale kutteren

Ei venninne av meg har ei litt spesiell kokebok, hvor det er mange gode oppskrifter for de som har PKU. Maten kan selvsagt spises av andre også, og jeg husker vi lagde grønnsaksboller mens jeg bodde på Danmarksplass. Det ville jeg lage igjen, og dermed introdusere vegetarmat for min vegetarskeptiske, kjøttetende samboer.

Jeg har tilpasset oppskriften til oss som tåler egg og mel. Original oppskrift står i parentes, slik at den kan tilpasses hver enkelt. Står det ingenting i parentes, er ikke ingrediensen med i originaloppskriften. Litt må jeg jo få leke meg.

Som du ser har jeg ikke økt alle ingrediensene like mye. Dette er for å tilpasse smaken til de som skal spise den. Ikke alle er like glade i løk og champignon for eksempel.

Poteter og sellerirot moses

Ingredienser til ca 50 stk:
500 gr poteter (60 g)
200 g løk (100 g)
Et par dusker persille (2 ss)
Et par dusker oregano
400 g sellerirot (110 g)
110 g (1 liten boks) champignon (60 g)
60 g brødrasp (40 g, her brukes ditt eget brød, feks lavproteinbrød eller spelt mv.)
4 egg (10 gr eggerstatning=2 egg)
Jeg tilsatte ikke vann, da røren ble bra nok med eggene. (4 dl vann)
50 g revet ost
Salt og pepper

Fremgangsmåte:
1. Poteter og sellerirot skrelles og kokes møre.
2. Løk og champignon hakkes og stekes.
3. 3 skiver brød ristes godt i brødristeren, kjøles ned, og knuses i dobbel pose med feks kjevle.
4. Persille og oregano hakkes.
5. Poteter og sellerirot moses, og hakket persille, oregano, løk og champignon tilsettes. Rør også i raspet.
6. Tilsett egg, hakket persille og oregano, krydder og vann. Bland godt.
7. Tilsett revet ost og bland.
8. Lag små boller og stek dem i stekepannen til de er gjennomstekte og gyldne.

Serveres med salat og pitabrød.

Det er absolutt ingen nedtur å måtte spise alle selv, men håpet er jo at også resten liker det.

Posted on 24.08.12, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

