Rips i høye busker…

Kjekt å kunne stå oppreist og plukke rips fra de nederste grenene…

I bakhagen vår står det en «liten» ripsbusk, som er «et par» år gammel. Første gang jeg så den – i fjor høst – trodde jeg det var et tre…

Mandag 20. var det oppholdsvær, og etter å ha latet meg litt inne noen timer, tok jeg med meg et spann for å plukke litt bær. Det som er litt synd, er at bærene ikke kan oppbevares så innmari lenge etter at de er plukket. De må enten brukes eller fryses.

Det er mye man kan lage av rips, men det ble bare 1,2 kg bær, og det rekker dessverre ikke til så mye.

Her er det bare å tilsette vaniljesaus

Jeg plukket et par desiliter med «ranker» som skal fryses og brukes til kakepynt ved anledning.

Til dessert ble det dermed rips med vaniljesaus, og resten blir det laget ripsgelé av.

Posted on 01.09.12, in Spiselige gleder. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

