Ripsgelé

Ripsen «koker» på svak varme

Ripsgelé passer godt som tilbehør til for eksempel viltmiddager, eller på skiva. Bær som skal brukes til gelé bør knapt være modne, fordi pektininnholdet blir veldig redusert i overmodne bær – som igjen gjør at geléen ikke stivner.

Her var jeg litt ute å kjøre, fordi bærene var modne, men jeg tok sjansen på at Certo i så fall skulle fikse stivheten.

Det må selvsagt være fine bær slik at man slipper at geléen mugner under lagringen.

Ingredienser:
2-3 dl vann pr. kg rips
Til 1 l saft – 800 – 900 g sukker

Fremgangsmåte:
1. Kok/damp bærene sammen med evt. vann i maks 30 min – eller til bærene faller sammen. Her valgte jeg å bruke litt mindre vann, ettersom bærene var såpass modne.
2. Sil saften og mål den opp.
3. Hell saften i en kjele og kok den et par minutter.
4. Tilsett sukker litt etter litt og rør til det er oppløst. La saften småkoke uten å røre i den ca. 15 min.
5. Ta geléprøven: Drypp en dråpe gelé på en tallerken og trekk skaftet på en kniv eller lignende igjennom dråpen. Er geleen ferdig, så samler ikke dråpen seg igjen. Ta kjelen av platen og la den stå noen minutter. Sjekk om det danner seg en hinne på geléen i kjelen. Danner det ikke hinne, bør det tilsettes litt mer sukker og kokes opp igjen.

Helles over i rene glass. Jeg hadde først vasket glassene i oppvaskmaskin, og så kokt dem rett før bruk, akkurat som jeg lærte av mamma. De burde dermed være rene nok.

Selv om jeg tilsatte oppgitt mengde sukker, og bærene var godt modne, dannet hinnen seg. Jeg tok derfor sjansen på at dette ville gå bra – og bli til gelé, selv uten å tilsette Certo.

Av 1,2 kg bær fikk jeg ca en halvliter med saft. Dette kokte ned til ETT glass med gelé!

Utrolig mye arbeid for ett stakkars glass, men jeg tjuvsmakte – og det var utrolig deilig!

Posted on 03.09.12, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

