Eple- og kanelmuffins

Grovrevet eple

Muffins er enkelt å lage, og veldig godt. Preben ville at vi skulle bake muffins i helgen, og hvem kan vel motstå en slik forespørsel?

Jeg hadde lyst til å prøve noe nytt, ikke bare gulrotkake og krydderkake, og etter et søk blant bloggene jeg følger i dann og vann, fant jeg oppskrift på eple- og kanelmuffins! Disse måtte selvsagt prøves (jeg simpelthen elsker eplekake), og jeg må si at det er noe av de saftigste muffinsene jeg noensinne har smakt!

Disse trenger ikke smørkrem, og er nyydelige til iskrem. Om du trenger å kamuflere litt småskjeve topper, kan du bruke denne oppskriften på smørkrem.

Kanelstrøssel

Ingredienser til 24 muffins i standard størrelse:

Kanelstrøssel:
1,2 dl sukker
3 ts malt kanel

Muffinsrøre:
2 store epler, revet
4 ss kanelstrøssel (se oppskrift over)
6 dl hvetemel
3,6 dl sukker
1,5 ts natron
1/2 ts salt
4 store egg
4,8 dl rapsolje
2 ts vaniljeekstrakt (jeg fant ikke dette i butikken, så jeg brukte vaniljesukker i stedet, og det gikk bra.)
6 ss smeltet smør (helst usaltet)

Ferdigstekte. Var ikke enkelt å holde gutta unna…

Fremgangsmåte:
1. Lag kanelstrøssel i en liten bolle.
2. Bland de revne eplene og kanelstrøsselet (4 ss) i en liten bolle, sett til side.
3. Bland det tørre (mel, sukker, natron og salt) i en stor bolle.
4. Lag en fordypning i melblandingen og ha i egg, olje og vaniljeekstraktet: Rør til ingrediensene er godt blandet.
5. Rør inn epleblandingen – også evt juice som har sevet ut.
6. Ha i ca 2 ss røre i hver form. Strø 1/2 ts kanelstrøssel over hver muffins. Ha ytterligere 2 ss røre i hver form (formene skal være 3/4 fulle).
7. Pensle forsiktig hver muffins med smeltet smør. Strø over det resterende kanelstrøsselet.
8. Sett på brett i midten av ovnen, på 180 grader, og stek til lys brune – sjekk at de er ferdigstekt med kakepinne – ca 25 minutter. Avkjøles i muffinsbrettet i 10 minutter, før du tar ut muffinsene og avkjøler helt på rist.

Saftige og gode

Muffinsene kan dekkes til og oppbevares i romtemperatur i opptil 3 dager. Jeg regner med at de også kan fryses.

Jeg takker www.smuleblogg.blogspot.no for oppskriften!

Posted on 15.09.12, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

Legg igjen en kommentar

