Lappeteppe i bestemorruter

Et utvalg av lappene som skal bli til et sengeteppe

Etter å ha brukt mesteparten av babyullgarnet mitt til Nepaltepper, satt jeg igjen med noen rester og myyye hvitt garn. Dette måtte jo brukes til noe, og jeg begynte dermed å hekle bestemorruter med tanke på å sette dem sammen til et lappeteppe. Hvor stort det kom til å bli, hadde jeg ingen anelse om da jeg startet. Målet var å bruke opp resten av garnet mitt til noe nyttig.

Materialer: Heklenål, jeg har brukt str 3,5. I tillegg trenger du garn i valgfri(e) farge(r). Jeg har brukt babyullgarn med strikkefasthet 28 m = 10 cm.

Første omgang ferdig

Fremgangsmåte:
Første omgang: Lag en løs maske, og hekle tre luftmasker = 1 stav. Hekle 1 stav, 3 lm, 2 st = første hjørne. Stavene «festes» nede i den aller første løse masken. Hekle 2 lm, 2 st, 3 lm og 2 st = andre hjørne. Hekle 2 hjørner tilsvarende det andre hjørnet, og avslutt med 2 lm som festes med en kjm i den tredje luftmasken på den aller første staven. Hekle kjedemasker frem til lm-buen, og skift til hvitt.

Andre omgang: Første staven på omgangen erstattes med 3 lm. Hvert hjørne hekles med 2 st, 3 lm og 2 st nedi hjørnebuen. Mellom hjørnene hekles det 2 lm, 2 st i luftmaskebuen og 2 lm. Gjenta slik at det blir 4 hjørner med en stavgruppe mellom hvert hjørne. Avslutt som første omgang. Skift til annen farge.

Ferdig lapp

Tredje omgang: Første staven på omgangen erstattes med 3 lm. Hvert hjørne hekles med 2 st, 3 lm og 2 st nedi hjørnebuen. Mellom hjørnene hekles det 2 lm, 2 st i luftmaskebuen. Gjenta slik at det blir 4 hjørner med 2 stavgrupper mellom hvert hjørne. Avslutt som første omgang. Skift til hvitt igjen.

Fjerde omgang:  Første staven på omgangen erstattes med 3 lm. Hvert hjørne hekles med 2 st, 3 lm og 2 st nedi hjørnebuen. Mellom hjørnene hekles det 2 lm, 2 st i luftmaskebuen. Gjenta slik at det blir 4 hjørner med 3 stavgrupper mellom hvert hjørne. Fest med kjedemaske som i første omgang. Bryt tråden.

Hvordan feste lappene til hverandre: På 4. omgang hekles lappene sammen ved å hekle de to første stavene i et hjørne, en lm, en fm i lmbuen på den andre lappens hjørne, en lm og de to neste stavene. Fortsett med å hekle stavgruppene som før, men hekle 1 lm og så en kjm i tilsvarende lmbue på den andre lappen, 1 lm og så neste stavgruppe.

Kant rundt teppet: Start i ene hjørnet av teppet med 3 lm, 2st, 3 lm, 3 st. Hekle 3 st i hver lm-bue i lappenes siste omgang, og 3 lm mellom hver stavgruppe. I hjørnene hekles 3 st, 3 lm, 3 st i samme lm-bue. Hekle to slike runder, og fest endene.

Jeg har heklet begynnelsen litt annerledes enn man vanligvis gjør. Da starter man gjerne med 4 stavgrupper, jeg har startet med 8. Det blir som å starte på andre omgangen altså. Dette er jo selvsagt valgfritt, og om du vil starte med 4 stavgrupper i første omgang, hekler du *2 st, 3lm* omgangen ut, og fester med kjedemaske. Andre omgang blir da som min første omgang, med 2 st, 3lm og 2 st i hver lmbue, og 2 lm mellom «hjørnene».

Første rekken min består av 29 lapper, og jeg heklet dem sammen i ganske tilfeldig rekkefølge. Hver lapp er 8 cm, og lengden ble altså 232 cm. I bredden har jeg 15 lapper, altså 120 cm. Størrelsen reguleres enkelt ved å ha flere/færre lapper på lengden og bredden, slik at den passer sengen den skal være på.

Skilpadden passer på rommet når Silje K ikke er der.

Det kan lønne seg å feste litt ender sånn etterhvert, slik at man slipper dette når man har heklet ferdig teppet. Jeg var selvsagt ikke så lur, så jeg hadde litt av en jobb etterpå…

Gleden var derfor meget stor da jeg festet den siste enden mandag 10. september, etter over ei uke med (ende)festing.

Posted on 18.09.12, in Håndarbeid, Oppskrifter. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Legg igjen en kommentar

