Grytekluter!

Jeg blir tydeligvis ikke lei av å hekle grytekluter, og når garnet er i hus må det jo brukes opp.

De som nå har blitt ferdige har ligget en stund, da de er av typen «ta-med-på-besøk»-håndarbeid. Denne typen håndarbeid krever nemlig ikke at man kikker på mønster eller teller nevneverdig, og er dermed konverseringsvennlig. Noe som jo kan være kjekt når man er på besøk hos noen.

Jeg bruker nå kun oppskriften hvor jeg legger opp 35 luftmasker, og hekler staver frem og tilbake 8 rekker. Jeg bruker bomullsgarn og heklenål nr 3.

Hekle to “lapper” av hver farge = 4 lapper. Lappene «flettes» sammen som vist her (men med to lapper, ikke tre), og det hekles en fastmaskekant rundt for å holde lappene sammen.

Hekle så en omgang med pivoter rundt, og lag løkke i ene hjørnet ved å hekle 3 pivoter etter hverandre uten å stikke nedi fm mellom.

Pivotomgangen hekles slik: *3 lm, en fm i første lm. Hopp over en fm og hekle en fm i neste fm*. Gjenta fra * til * omgangen ut.

Til slutt sys sprekkene mellom lappene sammen, slik at de ikke sklir unna ved bruk, og alle ender festes.

Disse ble også lagt i posen med andre ferdige grytekluter, og heller ikke de vet jeg hvem jeg skal gi til. Men som sagt tidligere, nærmer det seg snart jul, og det er jo lov å håpe at noen der ute ønsker seg grytekluter?

Posted on 22.09.12, in Håndarbeid, Oppskrifter. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Jeg har fortsatt de gryteklutene jeg fikk i julegave av deg en gang i nittenhundre og noe…… 😉 Klæm fra Hanna =)

  2. Godt brukt, og like fine. Beste gryteklutene ever! =D

Legg igjen en kommentar

