Pulsvanter i lilla Rubin

Silje K og jeg var jo på garnshopping fordi jeg skulle lage venninnegaver for henne. De rosa pulsvantene ble ferdige allerede mandag 1. oktober, og da var det å bryne seg på neste par. Ingen av parene skulle være like, selvsagt, det ville jo vært for enkelt…

De lilla skulle være i et flettemønster som jeg måtte lage selv. Prøving og feiling er en fin metode, og jeg strikket en prøvelapp med tre ulike mønstre for å se hvordan de ble. Jeg har heldigvis fått litt tålmodighet de siste årene…

Materialer: 2 nøster Rubin lilla nr 494, strømpepinner nr 3,5, hjelpepinne, heklenål nr 3,5.

Fremgangsmåte:
Legg opp 40 m (dersom du har større hender enn en gjennomsnittlig 11-åring, legg opp 48 m eller bruk pinne nr 4), og strikk *1r, 1vr, 1r, 1 vr, 4 r*. Gjenta fra * til * omgangen ut.

Mønsteret gjør at vantene blir lite elastiske i forhold til andre flettemønstre. Jeg har ganske store hender og fikk dem på meg, men mønsteret ble ganske strekt i bredden. Jeg ville brukt 48 masker til meg.

Følg mønsteret, og gjenta mønsteret 5 (6) ganger. Etter ca 6 cm deles til tommel ved å strikke frem og tilbake. Legg opp 1 maske i begynnelsen og slutten av den første omgangen. Siste masken strikkes alltid rett for å få en finere kant.

Når hullet til tommelen måler ca 6 cm strikkes rundt igjen. De maskene som ble lagt opp strikkes sammen med neste maske, slik at det igjen er 40 (48) masker.

Strikk til arbeidet måler ca 21 cm (2 fletter på tommelsiden etter sammenstrikkingen), strikk rapporten ut, og fell på neste omgang (strikk perlestrikk over perlestrikk og rett over flettene også i fellingen).

Hekle fastmasker rundt tommelåpningen, og fest alle ender godt.

Strikk den andre maken.

Da var to av tre bestilte pulsvanter ferdige!

Posted on 17.10.12, in Håndarbeid, Oppskrifter. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Legg igjen en kommentar

