Salvation Remains@Emergenza-finalen 2012 i Bergen

Mads har «mast» i hele høst om at jeg må ta meg en tur på Emergenza å høre på Salvation Remains. De startet sommeren 2009, og etter litt utskiftninger fremstår de som et jevnt godt band. De er samspilte, flinke, spiller bra, og ikke minst skriver de sine egne låter! I tillegg spiller de hardrock/metal, som jo er midt i blinken for meg!

Jeg gikk dessverre glipp av både innledende runder og semifinalene, men finalen måtte jeg jo få med meg! Rune, Rita og jeg troppet opp på Verftet for å høre unge, håpefulle Bergensband spille, og vi ble ikke skuffet i år heller. Det er så mye veldig bra her!!

Vi var der primært for å høre på Salvation Remains, og jeg var litt skeptisk til at Truls hadde blitt satt bak trommene istedet for å synge. Han har nemlig en meget bra stemme, noe vi hørte i fjor under innledende runde.

Jeg burde jo stolt på at gutta visste hva de gjorde da de satte Truls bak trommene. For hildrande for en trommis!! Han innfrir til de grader! Basstrommen fikk gjennomgå skikkelig – spesielt på siste sangen «When You Fall» – som er det jeg i min verden kaller «rimelig hard og deilig».

Kristoffer er ny vokalist, og er en verdig arvtaker etter Truls. Kristoffer er utrolig dyktig, og til tider minnet han meg litt om James Hetfield i Metallica – og det burde si littegrann om denne guttens potensiale…

På singelen «Justify» høres det nok ut som han sliter litt innimellom, men jeg vet at hardrock/metal ikke er enkleste sjangeren å synge i, og har full tiltro til at denne karen kommer til å bli en meget habil vokalist!

(Det er her på sin plass å nevne at min yndlingssjanger er powermetal, og at jeg har vokalisten Roy Khan (eks-Kamelot) som målestokk. Jeg vil påstå at de fleste (les: egentlig alle… ) sliter med å matche ham… )

Gitaristene Mads, Simen og Vegard er meget flinke musikere, og også bassisten Andreas leker seg galant med strengene. Bare HØR på soloen på singelen de har gitt ut –  «Justify» -, og du vil skjønne hva jeg mener.

Du kan nyte «Justify» i fulle drag herfra  – fra din egen pc – ved å klikke «play». Dersom du har pc tilkoblet TV og anlegg, anbefaler jeg full guffe!

I finalen på Verftet spilte de «The Untold Story», «Justify», «Ambivalence» og «When You Fall». Det var 12 band som spilte, hvorav 7 ble stemt frem til juryen. Denne avgjorde vinneren. Salvation Remains kom på en meget akseptabel fjerdeplass!

Følg dem på Facebook for å få siste oppdateringer om nye sanger og spillesteder. Har du muligheten, er det vel verdt å ta seg en tur for å høre på et av Bergens virkelige up-and-coming hardrock-/metalband!

Posted on 26.11.12, in Musikk. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

