Kransekake

Kransekake

Også i år måtte jeg bake kransekake! Det er ikke jul uten – i mine øyne. Guri var så snill å låne seg sine kransekakeformer igjen, og med 2 kg kransekakemasse tilgjengelig (me har sjølvsagt juksa litt, og brukt Odense sin ferdige kransekakemasse) skulle det også i år bli jul!

Formene ble smurt med olje, og drysset med semulegryn. Dette fører til at ringene slipper formen uten at man ødelegger dem, noe som jo er en fordel dersom man skal sette dem sammen.

Så er det å rulle pølser av deigen, og legge disse fint i formene.

Som takk for lånet av formene, bakte jeg også en til Guri. Og for de som mener det måtte ta utrolig lang tid å bake to 16-rings kransekaker, kan jeg si at det tar ikke så innmari lang tid. Dersom du skal lage deigen selv, derimot, tar det nok lang tid. Selve utbakingen og stekingen går relativt kjapt.

KransekakepølseStekeklareFerdige ringerRingene stekes midt i ovnen på 175 grader, i ca 10-12 minutter. Så mens det ene brettet med ringer står i ovnen, rekker du å rulle pølser til neste plate. Det hendige er at det står oppskrift på pakken.

KransekakeLa ringene avkjøles helt før du tar dem ut av formene, da slipper man å skvise ringene, og om man har smurt og strødd formene, slipper ringene kjempelett.

Den ene kaken er allerede levert til form-eieren, men jeg beholder formene en liten stund til – det kan jo hende jeg må bake en til…

Til glasuren har jeg brukt 1 eggehvite, to dråper sitronsaft, og melis til glasuren har blitt rimelig tykk og knapt nok rant. Glasuren ble påført med sprøytepose, hvor jeg hadde vært litt kreativ og malt litt farge (grønn og svart) i striper inni. Resultatet blir et hint av farge på glasuren.

Kransekake

Etter sammensettingen satte jeg på sølvkuler (skulle selvsagt vært sølvnagler, men kulene duger..).

På søndag er det familiebesøk, og da blir det prøvesmaking!

Posted on 21.12.12, in Spiselige gleder. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Skal prøve meg på dette snart 🙂 Veldig vakker kransekake det der! 🙂

Legg igjen en kommentar

