Issjokolade

IssjokoladeSjokolade som smelter i munnen er utrolig deilig.

Jeg har alltid kjøpt issjokolade til jul (de «strømpene» med firkantet issjokolade fra Nille er faktisk veldig gode), men i år fant jeg dem ikke i den ene butikken jeg var innom.

Det ble lite butikkgåing på meg før jul, og alternativet var da å ikke ha noen i det hele tatt, eller jeg kunne lage de selv.

Issjokolade

Ingredienser:
2oo g delfia fett
2 egg
3 dl melis
1 dl kakao

Fremgangsmåte:
1. Smelt og avkjøl fettet.
2. Pisk eggedosis av egg og melis, tilsett kakaoen
3. Ha det smeltede og avkjølte fettet i eggedosisen litt av gangen mens du fortsetter og piske. Pisk til massen er helt avkjølt og litt fast.
4. Tilsett eventuell smak. Jeg foretrekker sjokoladesmaken, og hadde ikke i noen smak.
5. Sprøyt i små papirformer eller sett som topper på smurt papir o.l.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg hadde litt for store former, men sprøytet i med cupcake-tippen min, slik at det ble en «blomst». Jeg sprøytet noen rett på bakepapir, og disse skal jeg spare til romjula og bruke som pynt på cupcakes.

De siste pyntet jeg med en bit valnøtt, da jeg synes smaken av sjokolade og nøtter er veldig god.

Posted on 28.12.12, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Disse var virkelig dekorative, en fryd for øye og gane 😀

  1. Tilbaketråkk: Nyttårscupcakes « Silacruzs forunderlige verden

Legg igjen en kommentar

