Nyttårscupcakes

Nyttårscupcakes

Krydderkakemuffins

Silje K og jeg var en tur på IKEA, og der fant vi – blant mye annet – muffinsformer. Vi tenkte øyeblikkelig på cupcakes, selv om de var litt lave i forhold til de «vanlige» papirformene.

Størrelsen i vidde er omtrent som de amerikanske cupcakes-formene, men de er altså lavere. Lørdag lagde jeg røre til krydderkake, og helte oppi slik at formene ble 3/4 fulle. Etter steking ble de avkjølt, og 33 muffins var klare for nyttårspynting.

Jeg hadde allerede laget issjokolade-blomster/stjerner, og på søndagsmorgenen smeltet jeg hvit sjokolade og lagde kuler og snøfnugg/stjerner oppå kokoskledd bakepapir, og strødde kokos over dem. Slik ble de «snødekt». Resten av den smeltede sjokoladen ble liggende i sprøyteposen til avkjøling, for senere å bli laget stjerner av.

IMG_0046

Smeltet hvit sjokolade

IMG_0047

Marsipankuler først i sjokolade, så i kokos

IMG_0048

Ferdige snøballer – schmaker utrolig godt

Jeg rullet også noen marsipankuler, som jeg dyppet i hvit sjokolade og rullet i kokos. Disse skulle i utgangspunktet bli marsipansnømenn, men de kulene ble så store at de dekket hele muffinsen. De ble derfor brukt til store snøballer i stedet. I tillegg laget jeg noen rimelig små marsipankuler som jeg stablet oppå hverandre som en lyslykt.

Nyttårscupcakes

Snømann laget av smørkrem bak en snøborg

Nyttårscupcakes

Snømann med snøballer til å kastes

Smørkrem lagde jeg av 300 gram margarin og 900 gram melis. Jeg tilsatte ingen smak, da krydderkaken smaker såpass i seg selv. Pynten ville også smake litt (sjokoladen, dominosteine og sølvkuler), så enda flere smaker trengte jeg ikke. Nyttårscupcakes Nyttårscupcakes

Jeg ofret faktisk også noen av mine meget dyrebare Dominosteine. Jeg delte dem opp i skiver, og brukte dem som pynt.

NyttårscupcakesI tillegg ble det brukt en rimelig stor mengde sølvkuler, samt at resten av den smeltede sjokoladen ble brukt til å lage stjerner på muffinsene.

Cupcakesene ble satt kjølig, og ble satt frem på kakebordet på nyttårsaften, til glede for alle involverte.

Håper dere alle hadde en flott nyttårsfeiring, og håper 2013 blir deres beste år noen sinne!

Posted on 01.01.13, in Spiselige gleder. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

