Eplekakemuffins

Eplekakemuffins

Eplekakerøren

Om noen ikke har fått det med seg, så kan jeg gjenta at eplekake er noe av det desidert beste jeg vet. En gang for mange, mange år siden fikk jeg en oppskrift av ei venninne, og denne har jeg til min store forskrekkelse og sorg forlagt et eller annet sted i en av mine tre flytteprosesser de siste fire årene..

Eplekakemuffins

Eplebitene rulles i sukker og kanel

Nå har jeg fått oppskriften igjen, takket være Elisabeth, men den sparer jeg til en annen helg – når vi får for eksempel familiebesøk, eller ungene har lyst på noe godt.

Nå prøvde jeg ut denne oppskriften jeg fant på nett, og den fikk jeg 48 velsmakende muffins av.

Eplekakemuffins

Eplekakerøre med eplebiter

Ingredienser:
300 g smør
300 g sukker
300 g hvetemel
6 egg
4 ts bakepulver
4 ts vaniljesukker
4 ss melk
2-3 epler
sukker og kanel som blandes i en skål
.

EplekakemuffinsEplekakemuffins

Fremgangsmåte: 1. Rør smør og sukker til det er hvitt og porøst.
2. Ha i eggene, ett av gangen, rør godt mellom hver gang.
3. Sikt i hvetemel, bakepulver og vaniljesukker vekselvis med melken.
4. Ha røren muffinsformer, ca halvfulle til 3/4 fulle.
5. Del eplene i halve båter og vend dem i sukker- og kanelblanding og stikk dem ned i røren.
6. Stekes i 10 – 12 minutter på 180 grader.

Eplekakemuffins

Man trenger virkelig ikke  ha smørkrem på disse, men for å etterkomme ønsker i heimen laget jeg smørkrem av 300 gram melange og 900 gram melis, samt en god dose vaniljesukker. Dette rørte jeg hvitt, og så kikket jeg i «verktøyboksen» min for å finne en spennende farge.

Uten pynt kan muffinsene fint fryses, og de smaker fortreffelig sammen med iskrem.

Cupcakes-ene forsvant i løpet av helga takket være et par ungdommer som er svært glade i sånne søtsaker.

Posted on 04.02.13, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

