Fylte cupcakes

Fylte cupcakes

Silje K har alltid sagt at hun liker eplekake uten epler, så for å utfolde meg litt ekstra på kjøkkenet fredag, lagde jeg eplekakemuffins uten epler…

Jeg har fått oppskrifta av Elisabeth, og ettersom jeg skulle lage muffins OG eplepai – samt at min svigerinne skulle bake kringle, fant jeg ut at enkel porsjon nok holdt – selv om det var planlagt storinnrykk av familiemedlemmer på lørdag.

Av denne oppskriften fikk jeg 37 muffins.

Ingredienser:
375 g margarin
300 g farin
375 g hvetemel
4 egg
1-2 ts bakepulver

Fylte cupcakes

Fremgangsmåte:
1. Alt det tørre smuldres sammen.
2. Tilsett sammenvispet egg. Du kan også ha i litt melk for å få ei litt bløtere røre.
3. Røren settes med to skjeer i muffinsformer, og stekes på 175 grader, midt i ovnen, i ca 10-15 minutter.

Mens muffinsene stekte, forberedte jeg fyllet som skulle inni mens muffinsene fortsatt er varme.

Fylte cupcakes

Jeg hadde kjøpt 1 pakke ferdig vaniljekrem, og helte dette oppi min Wiltonpose med spesialtip for muffinsfylling (jeg kunne jo ikke dy meg, og lagde rosa striper inni posen før jeg tok oppi vaniljekremen…. ) og fylte 20 muffins.

Smørkrem lagde jeg av 300 gram margarin og 900 gram melis, samt en dose vaniljesukker. Dette farget jeg svakt rosa, og pyntet muffinsene med klassisk «cupcake-topping».

Fylte cupcakes

Jeg tok så litt marsipan og farget én klump rosa og én klump lysegrønn. Frem kom utstikkerne mine, og det ble rosa blomster og lysegrønne blader, som jeg pyntet de fylte muffinsene med.

Fra forrige baking hadde jeg igjen lyseblå smørkrem, og dette brukte jeg på de 17 andre muffinsene, og pyntet de med farget strøssel. Jeg vurderte en stund å farge noe marsipan blå, og ha blå blomster og lysegrønne blader på, men det tok faktisk over en time å pynte de 20 andre muffinsene, så jeg hoppet uelegant over den idéen.

En effektiv fredag, og muffinsene ble faktisk veldig gode!

Posted on 14.02.13, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Legg igjen en kommentar

