Et litt rocka harepar

Haredame Etter å ha strikket (i år) tre harepuser etter oppskrift av Arne&Carlos, begynte fantasien å boble. Til slutt måtte jeg slippe den litt løs, og endte opp med et litt modifisert harepuspar.

Haremann

Jeg strikket mannen etter den ordinære oppskrifta, men strikket svarte bukser på ham. I stedet for genser, laget jeg en vest ved å bruke genseroppskrifta som utgangspunkt. Jeg strikket frem og tilbake i glattstrikk, og delte av til ermer som til genseren. Etter et par-tre omganger strikket jeg sammen over skuldrene. Første masken på hver omgang ble tatt vrang av og siste masken strikket vrang.

HaremannDama ble strikket etter oppskriften frem til 8-10 omganger etter sammenstrikkingen av bena. Her skiftet jeg til svart, og strikket et par omganger før jeg strikket midje. Denne laget jeg ved å strikke to masker sammen i begynnelsen av pinne 1 og 3, og i slutten av pinne 2 og 4, to ganger. Etter en omgang glattstrikk, utvidet jeg ved å øke en maske i begynnelsen av pinne 1 og 3, og i slutten av pinne 2 og 4, to ganger.

På samme omgang som jeg felte til ermene, strikket jeg litt pupper ved å strikke de fire midterste maskene på pinne 1 og 2 frem og tilbake fire omganger. Plukk opp tre masker på hver side av «strimmelen», og strikk disse to og to sammen på omgangene etterpå. Skift så til hudfargen og sett på armene. Fullfør som oppskriften sier.

Harepar

Skjørtet strikket jeg ved å legge opp 24 masker fordelt på fire pinner og strikket glattstrikk i ønsket lengde. Fell av mens du strikker vrang den siste omgangen. Ta på skjørtet, og sy det fast der den svarte toppen begynner. Lag dusk til hale og sy på gjennom skjørtet.

Pynt så harene etter ønske. Jeg fant litt forskjellig på Panduro, og dette førte til kjetting, øreringer og dødningehodehalsbånd.

Bøkene til Arne&Carlos kan kjøpes i enhver bokhandel, og muligens i noen garnbutikker. En perfekt måte å kvitte seg med en del restegarn på! 

Posted on 20.03.13, in Håndarbeid. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Legg igjen en kommentar

