Bergen City Marathon

medaljeLørdag 27. april fyltes Bergen med solskinn og en haug med folk. 4.200 av menneskene skulle på en eller annen måte ta seg rundt i Bergen, under arrangementet Bergen City Marathon. Det var galninger som skulle løpe 42 km, halvgærninger som skulle løpe 21 km, noen deltok på stafett, og Jardtrud og jeg skulle løpe 5 km.

Ekstremt mange skulle stå vakt rundt i løypene, og resten av menneskemengden heiet på gjengen som deltok i selve løpet.

Jardtrud og jeg startet med friskt mot i Nygårdsparken sammen med over 400 andre. Vi jogget i rolig tempo bortover Møhlenpris, men før vi kom til Puddefjordsbroen begynte mine legger å krangle høylydt. Ved rundkjøringen måtte jeg stoppe for å tøye dem. Her mistet vi masse tid!

Vi småjogget videre bortover mot Hurtigrutekaia, og så bortover mot Nøstet og TV2. Vi passet på å holde så lav hastighet som vi hadde planlagt å gjøre, 6 km/t.

Opp bakkene fra TV2 og opp til Haugeveien gikk vi. Det var avtalt på forhånd. Haugeveien og bort til matstasjonen i Nordnesparken jogget vi nesten hele veien, og jeg passet på å ta med meg en bananbit og en bit kokesjokolade for å få litt næring.

Fra matstasjonen jogget vi videre, og så kom en bakke. Der var pulsen vår litt høy, så vi gikk opp bakken og litt til for å få ned pulsen igjen. Verken Jardtrud eller jeg er ennå i stand til å ligge på 90% av makspuls et par kilometer…

Da pulsen var nede igjen på ytelseshendig nivå, småjogget vi videre i retning sentrum. Øverst i siste oppoverbakken syntes jeg at jeg så kjentfolk som publikum, og fikk en ekstra positiv boost. Etterhvert løp John Sverre forbi oss, og sa oppløftende at nå var vi snart i mål.

Ned Markeveien sto det masse folk langs løypen og heiet oss frem. Jeg skjønner nå hva folk mener når de sier de blir løftet frem av publikum! Det var helt fantastisk! Siste metrene økte vi farten en del, og over målstreken holdt vi 11,4 km/t og jeg hadde en puls på 183 – det høyeste jeg har målt noen sinne.

Rute

Gjennomsnittshastigheten vår var på 5,8 km/t, og gjennomsnittlig bevegelseshastighet på 6,4 km/t. Makshastighet var ved målgang, og 11,4 km/t. Snittpulsen min var 153 slag/min, med en maks – også her ved målgang – 183. Vi brukte 53 minutter og 43 sekunder, hvorav 48 minutter og 50 sekunder var bevegelsestiden. Mine legger kostet oss altså nesten fem minutter.

Dette var en kjempepositiv opplevelse, som jeg unner flere. Vi ses derfor neste år!

Posted on 01.05.13, in Kalorikampen. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Jammen er du sprek!
    Stolt av deg!
    Dette fikk du vel inspirasjon av -fra alle turer du ble slept til Nøtberget!!! Hm……
    Klem fra modern

    • Uten tvil inspirert av alle ski- og gåturer til Nøtberget i mine barne- og ungdomsår! Synd vi ikke fikk stukket opp dit i sommer.

      Klem

  1. Tilbaketråkk: Løypebefaring til Bergen City Marathon | Silacruzs forunderlige verden

Legg igjen en kommentar

