Konfirmasjonscupcakes

IMG_0608

Målene i deler

Runes nevø, Espen, ble konfirmert på lørdag, og ved slike dager er det en selvfølge å stille med cupcakes!

Espen er ihuga fotballspiller, og har laget seg en karriere som keeper. Cupcakesene måtte derfor gjenspeile dette engasjementet. Jeg bakte eple- og kanelmuffins og  lagde smørkrem til topping. Disse muffinsene vet jeg er gode og saftige, da jeg har bakt dem tidligere med stort hell.

Av hvit fondant laget jeg målstenger, som jeg limte sammen når de hadde stivnet. For å få et nett, smeltet jeg hvit sjokolade og laget rutenett på bakepapir, som jeg limte på når det hadde stivnet.

IMG_0721Ingredienser til ca  50 muffins i standard størrelse:
Kanelstrøssel:
2 dl sukker
6 ts malt kanel

Muffinsrøre:
4 store epler, revet
8 ss kanelstrøssel (se oppskrift over)
12 dl hvetemel
7,2 dl sukker
3 ts natron
1 ts salt
8 store egg
9,6 dl rapsolje
4 ts vaniljeekstrakt (evt. vaniljesukker i stedet)
12 ss smeltet smør (helst usaltet)

Topp2

Fremgangsmåte:
1. Lag kanelstrøssel i en liten bolle.
2. Bland de revne eplene og kanelstrøsselet (8 ss) i en liten bolle, sett til side.
3. Bland det tørre (mel, sukker, natron, evt. vaniljesukker og salt) i en stor bolle.
4. Lag en fordypning i melblandingen og ha i egg, olje og evt. vaniljeekstraktet: Rør til ingrediensene er godt blandet.
5. Rør inn epleblandingen – også juice som har sevet ut.
6. Ha i ca 1 ss røre i hver form. Strø 1/2 ts kanelstrøssel over hver muffins. Ha ytterligere 1 ss røre i hver form (formene skal være 3/4 fulle).
7. Sett på brett i midten av ovnen, på 180 grader, og stek til lys brune – sjekk at de er ferdigstekt med kakepinne – ca 20-25 minutter. Avkjøles litt i muffinsbrettet, før du forsiktig tar ut muffinsene og avkjøler helt på rist. Dersom du velger å ikke bruke papirformer, må kakene avkjøles i ca 10 minutter før du tar dem ut fra brettet.

Smørkrem lagde jeg av 600 gram melange og 1.800 gram melis. I tillegg tilsatte jeg et par solide dæsjer med vaniljesukker. Kremen farget jeg med grønnfarge, for å få illusjonen av gress. Jeg hadde investert i tip nr 6B, og denne ga et kult mønster, litt «tettere» enn 1M jeg tidligere har brukt.

Pyntet med seigmenn som fotballspillere, ble det en fotballkamp som gikk i konfirmantens favør.

Posted on 05.05.13, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Du är så himla duktig 🙂 Så fina så fina och «morosamme» !

Legg igjen en kommentar

