Daily Archives: 19.05.13

17. mai-cupcakes

IMG_0763Det finnes alltid en anledning til å bake cupcakes… 17. mai hadde vi familielunsj med rømmegrøt, spekemat og kaffe. 8 stykker samlet seg hos oss etter hovedprosesjonen og spiste godt. Etterpå dro man ut på skolene hvor barna går, for å følge feiringen der.

Til en slik anledning må man jo igjen ha cupcakes! Torsdag bakte jeg derfor gulrotkakemuffins med utgangspunkt i oppskrifta til eple- og kanelmuffins. Den er laget helt likt, rent bortsett fra at jeg ikke tilsatte sukker og kanel, og skiftet ut eple med gulrot. Oppskriften ble altså slik:

IMG_0767

Ingredienser til ca 40 muffins:
5 gulrøtter, revet
6 dl hvetemel
4 dl sukker
1,5 ts natron
1/2 ts salt
4 store egg
4,9 dl rapsolje
2 ts vaniljeekstrakt (evt. vaniljesukker i stedet)

IMG_0765

Fremgangsmåte:
1. Riv gulrøttene og sett de til side.
2. Bland det tørre (mel, sukker, natron, evt. vaniljesukker og salt) i en stor bolle.
3. Lag en fordypning i melblandingen og ha i egg, olje og evt. vaniljeekstraktet: Rør til ingrediensene er godt blandet.
4. Rør inn revede gulrøtter.
5. Ha i ca 2-3 ss røre i hver form. Formene skal være 3/4 fulle.
6. Sett på brett i midten av ovnen, på 175 grader, og stek til lys brune – sjekk at de er ferdigstekt med kakepinne – ca 20-25 minutter. Avkjøles litt i muffinsbrettet, før du forsiktig tar ut muffinsene og avkjøler helt på rist. Dersom du velger å ikke bruke papirformer, må kakene avkjøles i ca 10 minutter før du tar dem ut fra brettet.

IMG_0768

Jeg lagde flagg som pynt, og tok to deler fondant. Den ene delen (største delen) farget jeg rød, og den andre blå. Så målte jeg og skar, slik at det ble røde rektangler. Jeg skar ut blå striper, og lagde kors i hvert rektangel. For å få til det hvite i flagget, lagde jeg melisglasur og brukte tip nr 2 til å lage stripene helt inntil det blå.

Glasur: 
Ingredienser:
300 gr kremost naturell
300 gr temperert smør/margarin
10,5 dl melis
6 ts vaniljesukker

IMG_0773

Fremgangsmåte:
1. Ost og smør røres hvitt.
2. Tilsett melis og vaniljesukker og bland godt.
3. Når kakene er avkjølt, has glasuren på.
4. Pynt etter ønske.

Jeg brukte her engangsposer fra Blomsterbergs, og også en stor tip derfra. Denne er vesentlig større enn 1M fra Wilton. Jeg valgte å ha kremen helt hvit, da det skal være stilfullt til 17. mai.