Damsgårdsfjellet

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mandag 3. juni besteg jeg Damsgårdsfjellet sammen med min svigerinne Nina og Bella. Jeg har da vært på alle Bergens syv fjell! Det var virkelig på tide, det tok meg nesten fem år!!

Vi startet fra litt bortenfor Betanien, og gikk gjennom skogen og opp til Viggohytten. Det er fin sti hele veien, og godt skiltet. På Viggohytten tok vi en liten rast, og tok litt bilder. Vi fortsatte opp Gravdalsfjellet, og så over til Nygårdsnipa og Holefjellet.

Nede i skaret mellom Holefjellet og Damsgårdsfjellet viste Nina meg et lite stykke veldig bratt fjell. På 20 meter har man en høydestigning på 9, noe som tilsvarer ca 45% stigning. Dette er rimelig heftig, og jeg vil helst ikke gå nedover der. Spesielt ikke etter et lite regnvær…. Dette var veien opp til Damsgårdsfjellet, og spørsmålet var om jeg ville opp der eller fortsette på en ikke fullt så bratt vei videre. Selvsagt ville jeg opp!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På toppen av Damsgårdsfjellet nøt vi drikke, en banan og utsikten.
Neste punkt på turen var Olsokfjellet, og derfra gikk det en fin sti nedover til Nordnæsdalen.Det kjekke med Bergens fjell, er at man kommer opp på de aller fleste uten å klatre, og blir belønnet med en helt utrolig utsikt!

Vi brukte 2 timer og 45 minutter på turen, som var 7,21 kilometer i rimelig kupert terreng. Gjennomsnittlig bevegelseshastighet var 3,8 km/t.

Damsgårdsfjellet

Pulsen min fikk kjørt seg bra, og takket være Ventoline fikk jeg til en snittpuls på 140 med en maks på 166. Dette førte til hele 1213 forbrente kalorier, som er 441 kalorier pr time.

Både Bella og jeg var rimelig slitne da vi kom frem, og heldigvis ble jeg hentet av en barmhjertig Rune.

Den forventede stølheten et par dager etter en fysisk anstrengelse kom ikke, og det tyder på at jeg snart må ta meg en tur til…

Posted on 09.06.13, in Kalorikampen. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Legg igjen en kommentar

