Grytekluter i Mariusmønster

IMG_1146 I heftet «Marius» fra Sandnes garn, finner man også oppskrift på grytekluter! Disse MÅTTE jeg bare lage!

Jeg brukte garn fra SparKjøp – Bomull sport, og pinne nr 3,5. Dette førte til at de ble littegranne større enn oppskrifta sa, men det kan jo bare være positivt. Hvor mange av oss har vel ikke brent seg fordi klutene var for små?

Dersom man likevel vil bruke dette garnet men ha dem littegranne mindre, kan man legge opp 100 masker i stedet for 112. Husk bare å kutte tre masker på mønsteret både i starten og på slutten av hver side. I tillegg strikker du bare 14 omganger bunnfarge!

IMG_1148

Fargene jeg brukte var lilla nr 335, lilla nr 383 og rosa nr 323. Jeg brukte 50 gram lilla nr 335 på hver klut. Et nøste (50 gram) hver av lilla nr 383 og rosa nr 323 rekker til begge klutene inkludert rosa kant rundt på begge to.

Disse er raske å strikke, og passer utmerket til møter og forelesninger dersom du er vant til å strikke. Jeg rakk å strikke en hel en på bussturen og forelesningen på tirsdag. Og ja, jeg fulgte absolutt med i timene!

IMG_1147

Jeg har en mistanke om at det kan bli flere slike grytekluter. Det er jo snart jul, og boksen min med julegaver er fullstendig tom. For tidlig å starte, sier du? Det er aldri for tidlig å starte på julegaver når man skal lage dem…

Men vet du hva? Disse gryteklutene kan faktisk bli dine! Hvordan? Det får du vite i morgen!

Posted on 03.10.13, in Håndarbeid. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Du har adressa mi! 😀
    DEM VA RÅ FINE!

  2. Du får se i morgen hvordan de enkelt kan bli dine 😉 Jupp, er en liten give-away på trappene! =)

  3. Jeg strikka de første julegavene i mars..hehe..

Legg igjen en kommentar

