Foccacia-brød

IMG_1161

Ferdig forhevet

Inger, Siv og jeg planla torsdag en søndagstur, og vi planla en såpass lang tur at vi måtte ha med niste. Inger foreslo dermed at hun skulle lage pastasalat, og at jeg skulle bake foccacia-brød!

Forslaget ble bifalt, og lørdagskvelden ble brukt til å bake!

Ingredienser til ett brød i langpanne:
50 g gjær (1 pk)
4 dl lunkent vann
4 ss olivenolje
2 ts grovt havsalt
ca 700 g (ca 12 dl) hvetemel

Til å strø/helle over rett før steking:
4 ss olivenolje
4 ts grovt havsalt
6 ts frisk hakket rosmarin evt 3 ts tørket rosmarin

IMG_1162

Fremgangsmåte:
1. Rør gjæren ut i lunkent vann
2. Tilsett olje, salt og hvetemel og elt sammen til en blank og smidig deig
3. Dekk bakebollen med plast og la deigen heve ca 40 min, til omtrent dobbel størrelse
4. Hell litt olivenolje i langpannen og smør dette utover
5. Ta deigen ut i langpannen og klapp/kjevle den ut til et flatt ca 2 cm tykt brød
6. Dekk med et klede og la brødet etterheve i ca 20 min
7. Lag små groper i det ferdighevede brødet med fingertuppene.
8. Drypp olje over og dryss med salt og rosmarin.
9. Stek brødet midt i stekeovnen på 200 grader i ca 25 min.

Jeg hadde ikke rosmarin, så jeg brukte oregano og litt grillkrydder. Funker fint!

Så var det bare å se frem til søndagsturen!

Posted on 14.10.13, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

