Svartediket-Rundemanen-Fløien – en søndagstur

IMG_1170

Inger, Siv og jeg planla søndagstur på torsdagen, og jeg tenkte litt rundt hvor vi skulle gå. Valget falt på Rundemanen fra Svartediket og ned til Fløien. En kjempeflott tur, som kan gås (nesten) uansett vær.

Nå var det ikke noe med været som kunne stoppe oss. Sola skinte fra klar og blå himmel, og vi pakket sekkene med masse mat – pastasalat og foccaciabrød. I tillegg hadde vi med oss mye drikke.

IMG_1175

Svartediket

IMG_1187

Fortsatt blomstrer det

IMG_1193

Tarlebøvannet

Vi startet turen fra Svartediksveien, da bussene våre stanser der.   Jeg kjørte heldigvis ikke bil, da jeg regnet med det ville være smått med parkeringsplasser på en slik dag. Jeg hadde helt rett…

Innover Svartediket er det flat og fin vei. Etter 2 kilometer starter oppoverbakkene, og opp til Tarlebøvannet er det 2 km med oppoverbakker. Den siste bakken er dryyyyg! Jeg lovet Inger og Siv at naturen der oppe var verdt turen, og det var de helt enige i. Vi satte oss på en stor, flat stein og serveringen av pastasalat startet.

IMG_1195

Pastasalat og foccaciabrød

IMG_1206

Utsikt

Etter en flott pause bar det videre oppover ytterligere 2 kilometer til Rundemanens topp! Derfra er det utsikt til langt uti havgapet. Fra Rundemanen er det nedoverbakke til Brushytten, og etter en bitteliten pitstopp for å pudre våre neser, satte vi kursen videre mot Fløien.

IMG_1229

Fontenen i Byparken sett fra Fløien

Alt i alt gikk vi såvidt over 10 kilometer på 4 timer og 44 minutter. Dette er inkludert alle pauser. Bevegelsestiden vår var 2 timer og 20 minutter, temmelig nøyaktig halvparten…

Gjennomsnittlig bevegelsestid var 4,3 km/t, noe jeg er veldig fornøyd med, ettersom 4 kilometer av turen gikk i oppoverbakker.  Vi gikk tilsammen 1.125 høydemeter.

Rute

Pulsen min fikk delvis jobbet på denne turen, og holdt seg i gjennomsnitt på 114 slag i minuttet (62% av min makspuls), men hadde en maks på 155 (84% av min makspuls).

Kalorier ble selvsagt forbrent på denne turen også! 1.617 av dem for å være relativt nøyaktig.

Herlig tur i et herlig vær med herlige venninner! Perfekt! 

Posted on 15.10.13, in Kalorikampen. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

