Strikkede kluter

IMG_1349 Etter gryteklutstrikkingen hadde jeg igjen noe restegarn i bomull, og bestemte meg for å strikke kluter av garnet. «Terapikluter» som Pia kaller det.

Materialer: Ikke fullt 50 gram med Gjestals Bomull Sport går med til hver klut. Jeg tenker at to nøster gir 3 kluter. Jeg brukte pinne nr 3,5.

Fremgangsmåte: Legg opp 55 masker og strikk 1 rett og 1 vrang tilbake på vrangen. På retten strikkes rett, og på vrangen strikkes 1 rett og 1 vrang. På fremsiden ser det da ut som patentstrikk, mens baksiden ser ut omtrent som perlestrikk-ish.

IMG_1350

Strikk til kluten er like lang som den er bred, og fell av. Fest alle ender pent, og kluten er ferdig. Dette er tv-strikking big time! Minimalt med tenking kreves for å strikke disse, og det er nok av den grunn de kalles «terapikluter».. Enkelt å ha med «over alt».

Fordelen med bomullsgarn er at de kan vaskes på 60 grader, og kjøkkenkluter bør nå vaskes på minst 60 grader tenker jeg…

Disse klutene fikk et nytt hjem i kjelleren hos Håkon, og jeg håper de blir brukt masse.. 

Advertisements

Posted on 07.02.14, in Håndarbeid, Oppskrifter. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.