Heklet lue i Silja

IMG_1445 Jeg hadde igjen en del restegarn i Silja – til tross for at jeg hadde strikket et par sokker av det også. Tanken var å strikke enda et par sokker, men så fikk jeg det fantastiske innfallet at jeg kunne hekle med dobbelt garn!

Etter en rask kikk i min mors pinnesamling, fant jeg heklenål nr 6 som jeg tenkte ville passe utmerket. Oppskriften er den samme som jeg fant på Bekki Bjarnolls blogg, bortsett altså fra garntykkelsen og heklenålstørrelsen.

Materialer: Flere nøster Silja, i koksgrått, lilla, lys lilla, rosa og lys rosa. Litt ulike rester altså… Og heklenål nr 6.

Fremgangsmåte: Koksgrått hadde jeg mest av, og det brukte jeg derfor som bunnfarge. Jeg lagde striper hver tredje omgang, i ulike farger. Ettersom «farge-garnet» var nøstet opp, blandet jeg to og to farger (begge rosa sammen og begge lilla sammen) til den ene av fargene var tom. Her kan man mikse og trikse akkurat som man vil!

Lag en «magisk ring«, og hekle 8 fastmasker om ringen. Dette er andre omgang. Alle omganger starter med 1 luftmaske og ender med en kjedemaske i første fastmaske. Fortsett som beskrevet etter hvert omgangsnummer:

IMG_1446

3. Øk en fastmaske i hver fastmaske = 16 fm (hekle to fastmasker i hver fastmaske på forrige omgang)
4. Hekle 16 fm, dvs. 1 fastmaske i hver fastmaske på forrige omgang.
5. Øk en fastmaske i hver 2. m = 24  fm
6. Hekle 24 fm
7. Øk en fastmaske i hver 3. m = 32 fm
8. Hekle 32 fm
9. Øk en fastmaske i hver 4. m = 40 fm
10. Hekle 40 fm
11. Øk en fastmaske i hver 5. m = 48 fm
12. Hekle 48 fm
13. Øk en fastmaske i hver 6. m = 56 fm
14. Forsett rundt, og rundt til luen måler cirka 23 cm fra topp til bunn
15. Om den er litt løs: Hekle 56 løse kjedemasker rundt
Avslutt med 1 kjedemaske. Klipp tråden, og fest trådender.

Denne luen har heller ingen mottaker, og havner dermed også i boksen for «ukjent mottaker».

Posted on 03.03.14, in Håndarbeid, Oppskrifter. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

