«Brukte nøster-sparing»

Jeg leste her en dag på Strikkesida på Facebook, at mange la penger på ei sparebøsse hver gang de hadde brukt opp et garnnøste. Dette syntes jeg var en suuper idé, og jeg laget mitt eget spareglass til dette bruket.

Ettersom jeg har mange smårester liggende rundt, er det nå et mål å bruke opp disse. Også må jeg huske å ha tiere i hus, for jeg bestemte meg for å legge en tier i glasset for hvert oppbrukte nøste.

Jeg er den typen som liker å starte en «naturlig» dag – for eksempel den 1., en mandag og så videre. Jeg bestemte meg derfor for å starte 1. mars.

Nå kom jeg jo hjem til Bergen fredag morgen, og huket tak i et syltetøyglass (eller hva som nå har vært i glasset..) som skal bli min sparebøsse. Den måtte selvsagt ha noe pynt, så jeg brukte noe finullgarn jeg fant i restegarnshaugen min og heklet med nål nr. 3,5.

Jeg la opp 36 luftmasker og satte dem sammen til en ring med en kjedemaske i første luftmaske. Luftmaskeringen skal være litt mindre enn selve glasset, slik at den holdes nede.

IMG_1447

Så heklet jeg luftmaskebuer med 4 luftmasker, hopp over 2 masker, 1 fastmaske. Dette heklet jeg omgangen rundt. Siste bue er 2 luftmasker og en stav i første masken på omgangen.

Dette gjentok jeg til heklingen dekket glasset. Så heklet jeg 2 fm i buen, og 1 fm i fm på forrige omgang. Dette gjorde jeg omgangen rundt, og fikk dermed åpningen litt trangere – så holdes den oppe.

Så er det å sette i gang å strikke/hekle for fortest mulig å fylle glasset med klingende mynt!

Hva pengene skal gå til har jeg ikke bestemt meg for ennå, men jeg lover at jeg finner en løsning…

Posted on 04.03.14, in Håndarbeid, Oppskrifter. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Legg igjen en kommentar

