Ullsokkestrikking

IMG_1369Jeg har, som tidligere sagt, en god del restegarn. For å kvitte meg med noe av dette, og samtidig varme noen villige føtter, strikker jeg sokker. Garnet er stort sett Rauma 3-tråds og Mor Åse. Pinnene er nr 3,5.

For sokker opp til og med størrelse 40 legger jeg opp 48 masker, for større størrelser legger jeg opp 56. Så strikkes det to rett og to vrang til lengden oppover leggen er lang nok. Dette går mye på smak og behag, men rundt 20 centimeter er greit for de fleste.

Så strikker man videre til foten er lang nok til å starte med tåfelling. En størrelse er cirka 6 millimeter. Hæl er noe om mange sliter litt med, men her bruker jeg universalmetoden «min»:
Del arbeidet i to – med likt maskeantall på begge sider. Strikk 2 rett og 2 vrang frem og tilbake (rett over rett og vrang over vrang). Strikk til det er igjen 1 maske på pinnen, snu og strikk tilbake til det er 1 maske igjen på pinnen. Fortsett slik at for hver omgang strikkes det en maske mindre og til slutt har du 6 masker for «små størrelser»/8 masker for «store størrelser» igjen. Nå strikkes det “motsatt”, ved å strikke én maske mer for hver omgang, til alle maskene er strikket.

IMG_1448

Tåfelling høyre sokk: Markér hver side, 12/14 masker på hver pinne. Pass på at du følger hva som er under og over på sokken, hælen er jo vanligvis på undersiden av foten… Pinne 1 er den første pinnen fra merket på høyre side av foten.

Fell på høyre side HVER omgang ved å på pinne 1 ta en maske løst av, strikke den neste, og trekke den løse masken over. På pinne 4 strikker du til du har to masker igjen på pinnen, og strikker disse to maskene rett sammen.

Fell på venstre side ANNENHVER omgang ved å strikke til du har to masker igjen på pinne 2 og strikke disse rett sammen. På pinne 3 starter du med å ta en maske løst av, strikke den neste, og trekke den løse masken over.

Når det gjenstår 24/28 masker tilsammen, settes de 12/14 m oppå foten på én pinne, og de 12/14 m under foten på en annen pinne. Legg pinnene inntil hverandre, og sy sammen tåen med maskesting.

Tåfelling venstre sokk: Markér hver side, 12/14 masker på hver pinne. Pinne 1 er den første pinnen fra merket på venstre side av foten.

Fell på venstre side HVER omgang ved å på pinne 1 ta en maske løst av, strikke den neste, og trekke den løse masken over. På pinne 4 strikker du til du har to masker igjen på pinnen, og strikker disse to maskene rett sammen.

Fell på høyre side ANNENHVER omgang ved å strikke til du har to masker igjen på pinne 2 og strikke disse rett sammen. På pinne 3 starter du med å ta en maske løst av, strikke den neste, og trekke den løse masken over.

Når det gjenstår 24/28 masker tilsammen, settes de 12/14 m oppå foten på én pinne, og de 12/14 m under foten på en annen pinne. Legg pinnene inntil hverandre, og sy sammen tåen med maskesting.

IMG_1449

Fest alle ender godt, og sokkene er klare til bruk.

Sokkene kan vanligvis vaskes på ullprogram og 30 grader med Milo. Sjekk dog med garnet du bruker hva som står oppført fra produsenten!

Fire par sokker i ulike størrelser ble strikket i romjula, siste paret ble dog ikke ferdigstilt før nå. Alle sokkene er avgitt til sokketrengende barn og voksne på Kronstad/Minde.

Advertisements

Posted on 05.03.14, in Håndarbeid, Oppskrifter. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.