Restegarnsstrømper


IMG_1452
For å gjøre et innhugg i garnsamlinga mi, og ikke minst få noen kroner på spareglasset mitt, begynte jeg på strømper. Jeg fant frem oppskrifthefte 60 fra Gjestal garn, og oppskrift 60-22.

Slike strømper vet jeg Ingrid strikket for over 20 år siden, da i koksgrått og rødt. Studentlivet lenge leve! Jeg hadde nå finullgarn i ulike farger, og pinner nr 3.

Fordi jeg strikket med pinner nr 3 la jeg opp til herre i antall masker, men fulgte oppskriften til dame på lengder. Bunnfargen ble beige, og mønsterfargene ble svart, rosa, rødt og grønt. Jeg hadde mest av rosa, og dette ble dermed hovedmønsterfargen.

IMG_1453

Ettersom jeg strikket med restegarn, strikket jeg en del på ene strømpen – så på andre. Da jeg kom til hælen på begge strømpene, hadde jeg nesten ikke igjen av bunnfargen. Jeg hadde planlagt å gå over til hvitt, men tok meg heller en tur på Husfliden. Gleden var veldig stor da jeg fant et nøste finullgarn i samme farge, og hvor innfarginga var så lik at jeg ikke så forskjell… Garnet jeg brukte er flere år gammelt, og jeg hadde forventet en bitteliten innfargingsforskjell, men der hadde «ullvaren» truffet blink!

Glad og fornøyd kjøpte jeg to nøster, man må jo være sikker på å ha nok garn…. Jeg brukte ikke opp det ene engang. Nå er det dermed valgets kval: Skal jeg ta med det ubrukte nøstet og kvitteringen til Husfliden å levere inn nøstet, eller skal det brukes til noe senere? Jeg HAR nok restegarn, men…

Hvem som skal få disse strømpene vet jeg ikke, de havner dermed også i esken med «ukjent mottaker». 

Posted on 10.03.14, in Håndarbeid. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

