Grytekluter

IMG_1667 Det har blitt en del grytekluter de siste månedene, og denne gangen var det svigermor sin tur til å få et par som en forsinket bursdagsgave.

Hun ønsket seg opprinnelig grytekluter med noe mønster á la Arne og Carlos sine grytekluter, men disse var strikket i dobbelt garn og med en garntype som tålte kun 60 grader. Når jeg tar noe ut av ovnen, er det som oftest en del over 60 grader… nærmere 180-200, og valget ble derfor igjen bomullsgarnet fra Gjestal – Bomull sport.

Jeg måtte ha tre nøster svart og ett nøste grått. Jeg la opp 100 masker, og strikket glattstrikk 22-23 centimeter – til firkanten var firkantet altså. Så festet jeg alle ender, men markerte den 1. og den 51. masken i hver side.

IMG_1668Etterpå heklet jeg en omgang fastmasker med grått, rundt hele grytekluten, hvor maskene 1 og 51 var kantmasker som jeg heklet i langs sidene. Så heklet jeg en omgang picoter; tre luftmasker, i fastmaske i første luftmaske, hopp over to fastmasker fra forrige omgang, og hekle en fastmaske i den tredje. I et hjørne heklet jeg tre picoter før jeg heklet en fastmaske i neste maske. Dette ble hempen.

Fest alle ender, og vips er grytekluten ferdig. Det er en fordel med to stykker, derfor strikket jeg enda en.

Gryteklutene ble veldig stilrene, og ble levert torsdagskvelden til ei glad og sprudlende dame!

Posted on 18.04.14, in Håndarbeid, Oppskrifter. Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Utrolig fine! Og så gøy å få noe hjemmelaget i gave 🙂

    • Det virker som det blir mer og mer «akseptert» å få hjemmelagede ting, etter en periode med «kun» kjøpte gaver – og det er jeg også glad for. =)

      • DIY-bølgen blir bare større og større. Det er jo så utrolig mye koseligere å få og gi noe med litt mer emosjonell verdi enn en masseprodusert sak!

Legg igjen en kommentar

