Heklet løper

IMG_1804En dag gikk jeg forbi en kasse med babybomullsgarn fra Gjestal. Garnet var på tilbud. Trenger jeg si mer?? Jeg kom selvsagt hjem med 5 nøster i hver av de to grønnfargene…. Siden har jeg lurt på hva jeg skulle lage av garnet, og plutselig fant jeg ut at jeg skulle hekle meg en lang løper.

Jeg fant frem en diger bunke gamle heklemønsterhefter fra DMC, og i «Virkning» nr 14 fant jeg en perfekt oppskrift. Mønsteret jeg brukte var det ene på nr. 19 – «Flickrum».

Ett nøste rakk til ca 10 lapper, og jeg heklet til sammen 36 lapper av hver farge. Den mørkeste grønnfargen ble brukt til å hekle sammen radene, og den lyseste til å hekle to omganger med luftmaskebuer rundt hele løperen. Ettersom jeg brukte heklenål nr 3, og litt tykkere garn enn i oppskriften, ble hver lapp ca 11 x 11 cm.

Det verste arbeidet var å hekle sammen arbeidet, da dette skulle skje etter at alle lappene var heklet. Jeg ser at jeg ikke har fått det slik bildet viste, men det blåser jeg i. Dersom dette hadde blitt heklet i samme farge, ville jeg ha heklet en omgang luftmaskebuer rundt hver lapp, og heklet dem sammen i denne for hver lapp. Det ville blitt penere og atskillig mer lettvint.

IMG_1805Løperen passer utmerket til spisebordet når det er utslått, og nå mangler det bare å vaske og stryke den før bruk. Bordet måler 240 cm utslått, og når jeg stryker duken vil den bli nesten samme lengde.

Mønsteret gir fine lapper, med bare fem omganger per lapp. Det vil si at lappene går rimelig raskt å hekle, samtidig som lappene blir dekorative og spennende.

Nå er det bare å finne en anledning hvor jeg kan bruke løperen!

Posted on 12.05.14, in Håndarbeid. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Det spiller da ingen rolle om den ser litt anerledes ut på bildet?? Duken var lekker, og for en jobb!!! 🙂
    Nydelige farger 🙂
    Håper du får en herlig dag 🙂

    • Relativt fornøyd med løperen, ja! Veldig kjekt med «lapp for lapp»-hekling, da ser det ikke så voldsomt ut… =) Takk det samme =)

Legg igjen en kommentar

