Garpetjernet

IMG_1817På tirsdag hadde jeg fri fra jobb, og ettersom det var knallvær ute måtte jeg ut å gå en tur. 20 grader, nesten vindstille og sol fra skyfri himmel. Dette er ikke hverdagskost i Bergen…

Jeg fikk nå sjansen til å teste ut mine flunkende nye fjellsko, som Rune kjøpte til meg for en liten stund siden. Disse er av merket Triathlon, og har alle egenskaper en fjellsko bør ha: Lett, myk såle og nesten vanntette («Goretex»).

IMG_1824Ettersom jeg skulle prøve ut nye sko, fant jeg ut at det ville være lurt med en relativt kort tur. Det er litt kjedelig å havne opp 2-3 kilometer hjemmefra med digre gnagsår….

Veien opp til Sølvberget er en del oppoverbakker, og dette liker virkelig ikke leggene mine.  I den aller siste oppoverbakken opp til Garpetjernet, kjente jeg dog ingenting til leggene…. men desto mer i lårene. Både på fremsiden og baksiden… Bratte bakker er herlig, og belønningen er ofte veldig flott (stunning utsikt og/eller sprettrumpe).

Oppe ved tjernet fant jeg et fint skilt på en benk. Det er nok sanne ord, og kanskje jeg skal utforske de ordene litt mer enn jeg gjør…

IMG_1819IMG_1825IMG_1826Garpetjernet lå badet i sol, og fire ender svømte rundt. Et par hunder fikk seg et velfortjent bad, men jeg kan ikke si at jeg ble særlig fristet til å følge etter uti.

IMG_1827IMG_1829IMG_1830Jeg tok meg en god pause, spiste en proteinbar, drakk litt, og tok en del bilder. Rett og slett slappet helt av og koste meg!

IMG_1834IMG_1831IMG_1836IMG_1835For virkelig å teste skoene mine, gikk jeg den bratteste veien ned igjen mot Øyjordsveien. Her er det bratt, steinete og ulendt. Jeg følte at jeg hadde full kontroll over føttene mine (noe jeg ikke har hatt i andre og stivere modeller), og at anklene mine jobbet «med» meg, i stedet for å være «avstivet».

Turen gikk ikke i så veldig raskt tempo, men gjennomsnittlig bevegelseshastighet var på 3,9 kilometer i timen. Jeg var ute i 1 time og 45 minutter, og dette inkluderer pauser, prating med naboer på vei hjemover osv. Selve bevegelsestiden var på litt over en time.

Gjennomsnittspulsen min lå på 109 slag i minuttet, som er 59% av min makspuls. Maksimal puls ble på 157 slag i minuttet, som tilsvarer 85% av makspulsen min.

RuteHadde jeg sittet i sofaen i nesten to timer hadde jeg forbrent 160 kalorier (muligens noe mer ettersom jeg jo alltid strikker når jeg sitter der, men det ville nok bare blitt marginalt). Nå forbrant jeg 330 kalorier i timen, til sammen 566 kalorier. I tillegg funket skoene veldig bra!

Det er spådd finværsdager fremover, så kanskje det blir flere turer?

 

 

Posted on 29.05.14, in Dagliglivet, Kalorikampen. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

